Hoe weet je welke safety issues aandacht nodig hebben?
‘We onderzoeken niet alleen losse incidenten, maar kijken ook naar trends. Welke dingen gaan vaker mis? Hoe kunnen we daarop bijsturen? Elke week blikken we terug, en elke maand brengen we een safety dashboard uit voor het management van LVNL. Daarnaast werken we ook preventief mee aan veiligheid: we zijn betrokken bij wijzigingen in procedures of verkeersleidingssystemen, denken mee over de juiste training of het opzetten van veiligheidscampagnes. En we helpen een cultuur te creëren waarin mensen zich veilig genoeg voelen om een incident te melden – want daar begint goed safety management natuurlijk mee! Fouten zijn er om van te leren, dat is het uitgangspunt.’
Welke functies zijn er verder bij Operational Risk Management?
‘Veiligheid monitoren betekent ook: zorgen en aantonen dat we voldoen aan de wetgeving rondom veiligheid. Dat doen de auditors en compliance specialisten op de afdeling, ondersteund door de juristen van ATM Legal. Daarnaast werken hier risicomanagers aan enterprise risk management: het in kaart brengen en helpen reduceren van grotere risico’s voor LVNL als bedrijf, zoals imagorisico’s of managementriscio’s.
In het crisis, contingency & security team werken verder crisismanagers aan scenario’s en trainingen voor grote problemen: hoe opereer je als Schiphol dicht moet of het complete luchtverkeersleidinggssysteem uitvalt? Wat als er niet gewerkt kan worden in de toren door rook of waterschade? Wat zijn de uitwijkmogelijkheden, hoeveel backupsystemen heb je?’
Werken er ook security specialisten bij Operational Risk Management?
‘Zeker! Wij maken het beleid van fysieke security – wie kan er naar binnen in de verkeerstoren, hoe voorkom je ongewenste inmenging – tot personele- en cybersecurity. Onlangs hebben we nog een security e-learning voor alle medewerkers van LVNL gelanceerd. LVNL behoort tot de vitale infrastructuur in Nederland, dus mensen met een achtergrond in veiligheidsstudies, cybersecurity en crisismanagement vinden hier interessant werk. Contact met de AIVD, marechaussee: we moeten aan veel eisen voldoen om bestand te zijn tegen inmenging van buitenaf.’ Daarnaast werken specialisten ook aan informatiebeveiliging en data privacy binnen LVNL.
Wat typeert de mensen op de afdeling Operational Risk Management?
‘De betrokkenheid en bevlogenheid is hier groot. We hebben best een vol werkpakket, maar als er vandaag een serieus incident plaatsvindt, verschijnen binnen no time de eerste berichten in onze appgroep: “Zal ik een vast een dossier aanmaken?” “Zal ik het onderzoek opstarten?” Ook als er op crisis gebied iets gebeurt in het land gaan wij direct aan de slag met het bepalen van de impact op LVNL Met altijd de vragen: wat kunnen wij ervan leren en hoe kunnen we de luchtvaart dus nog veiliger maken?’
Welke eigenschappen zijn belangrijk in dit werk?
‘Voor safetymanagement, risicomanagement en het maken van securitybeleid moet je analytisch kunnen denken. Ook is het hier belangrijk dat je een teamplayer bent en goed kunt communiceren. We werken nauw samen met operationeel experts: de verkeersleiders zelf kunnen ons, vanuit hun ervaring, ten slotte het allerbeste helpen bij de vragen die we hebben en het inschatten van de haalbaarheid van onze adviezen.
Verder is het handig als je flexibel bent – soms moet je alles uit je handen laten vallen om een nieuw onderzoek op te pakken – en dat je altijd het naadje van de kous wil weten. Je moet je vast kunnen bijten in ingewikkelde vraagstukken. Want zelfs na het terugluisteren van allerlei gesprekken weten we vaak nog niet waaróm iets gebeurd is. En natuurlijk moet je integer zijn: mensen moeten zich veilig voelen om gevoelige informatie bij jou te melden.’
Met welke achtergrond kun je werken bij Operational Risk Management?
‘Op deze afdeling werken mensen met allerlei achtergronden. Van medewerkers die een opleiding Risicomanagement hebben gedaan, afgestudeerden van de hbo-opleiding Aviation of Lucht- en Ruimtevaart aan de TU Delft, tot psychologen, wiskundigen, juristen en mensen met een achtergrond in Human Factors.’
Wat maakt het zo leuk om op deze afdeling te werken?
‘LVNL is een unieke organisatie – het werk dat wij hier doen is belangrijk, urgent, vitaal voor Nederland. Met de wijzigingen die wij voorstellen, maken we de luchtvaart heel concreet weer een stukje veiliger, en daar zijn we trots op. Bovendien is de luchtvaart een dynamische wereld, er gebeurt heel veel. Er komen steeds meer regels rondom bijvoorbeeld de uitstoot van fijnstof en geluidsoverlast – en daarbinnen moet veiligheid voorop blijven staan. Het is lekker uitdagend om daar je tanden in te zetten.’
Wil jij ook werken bij deze afdeling van LVNL? Kijk dan snel bij de vacatures!