Als safety expert houdt Sophie zich bezig met het opsporen en monitoren van risico’s in het werk van luchtverkeersleiders. Een prachtige uitdaging, voor iemand met een achtergrond in de cognitieve psychologie. ‘Werken met mensen is fijn, want een mens kan een stuk flexibeler zijn dan een systeem. Maar het menselijk handelen is ook feilbaar. Wat kunnen we redelijkerwijs verwachten van de ‘cognitieve superpowers’, ofwel het brein van onze luchtverkeersleiders, en waar zijn veiligheidsvangnetten nodig? Ik vind het ontzettend leuk om met dat soort psychologische vraagstukken bezig te zijn.’
Wat houdt jouw functie als safety expert in?
‘Iedere safety expert bij LVNL heeft een eigen aandachtsgebied. Voor mij zijn dat de grondoperatie op Schiphol en de LVNL-operatie op Lelystad Airport. Om mijn werk op Schiphol als voorbeeld te nemen: binnen de grondoperatie gebeurt veel tegelijk. Vliegtuigen die worden gepusht, taxiën, vertrekken en landen. Om te zorgen dat al die bewegingen veilig verlopen, is er goede onderlinge afstemming nodig.
Daarin gaat wel eens iets mis, of kan iets verbeterd worden. Het is mijn taak om die issues in kaart te brengen. En om de veiligheid te analyseren op basis van data en gesprekken met bijvoorbeeld operationeel experts. Zo kunnen we voorstellen maken om de veiligheidsrisico’s te verkleinen.’