Safety expert Sophie
Operational Risk Management

Wat doe je als safety expert bij LVNL?

‘Veiligheid in zo’n complexe omgeving is superinteressant’

Als safety expert houdt Sophie zich bezig met het opsporen en monitoren van risico’s in het werk van luchtverkeersleiders. Een prachtige uitdaging, voor iemand met een achtergrond in de cognitieve psychologie. ‘Werken met mensen is fijn, want een mens kan een stuk flexibeler zijn dan een systeem. Maar het menselijk handelen is ook feilbaar. Wat kunnen we redelijkerwijs verwachten van de ‘cognitieve superpowers’, ofwel het brein van onze luchtverkeersleiders, en waar zijn veiligheidsvangnetten nodig? Ik vind het ontzettend leuk om met dat soort psychologische vraagstukken bezig te zijn.’

Wat houdt jouw functie als safety expert in?

‘Iedere safety expert bij LVNL heeft een eigen aandachtsgebied. Voor mij zijn dat de grondoperatie op Schiphol en de LVNL-operatie op Lelystad Airport. Om mijn werk op Schiphol als voorbeeld te nemen: binnen de grondoperatie gebeurt veel tegelijk. Vliegtuigen die worden gepusht, taxiën, vertrekken en landen. Om te zorgen dat al die bewegingen veilig verlopen, is er goede onderlinge afstemming nodig.

Daarin gaat wel eens iets mis, of kan iets verbeterd worden. Het is mijn taak om die issues in kaart te brengen. En om de veiligheid te analyseren op basis van data en gesprekken met bijvoorbeeld operationeel experts. Zo kunnen we voorstellen maken om de veiligheidsrisico’s te verkleinen.’

‘Samenwerken, en zoeken naar verbeteringen waar luchtverkeersleiders echt iets aan hebben, waarmee de veiligheid verbeterd wordt.’

Sophie Safety expert
Projectmanager business support Dominique

Wat maakt het zo leuk om voor jouw afdeling te werken?

‘Iedereen in ons team heeft zo zijn eigen kennisgebied. Ik kijk meer naar de menselijke kant van veiligheidsvraagstukken, een ander heeft weer veel kennis van procedures en systemen. We werken dus graag samen en zijn allemaal gedreven om te zoeken naar een oplossing. Er valt nog zóveel te leren, daarmee blijft mijn werk motiverend en uitdagend.’

Hoe ben jij bij LVNL terechtgekomen?

‘Na mijn studie Psychologie heb ik een master in Applied Cognitive Psychology gedaan. Hoe zijn systemen en procedures in complexe omgevingen afgestemd op de flexibiliteit én feilbaarheid van de mens? Ik heb ervaring opgedaan in het ziekenhuis, waar ik in de operatiekamer stond - ook een complexe omgeving waarin veiligheid topprioriteit is, en voor een groot deel berust op expertkennis en procedures.

Daarna ben ik bij Schiphol aan het werk gegaan, omdat ik dat altijd al een interessante omgeving vond. Ik hou van die complexiteit, en van de samenkomst van allerlei nationaliteiten op één plek. LVNL vond ik aantrekkelijk omdat ik het werk van de luchtverkeersleider cognitief gezien zo interessant vind: hoeveel je tegelijk moet doen, hoe snel je moet kunnen schakelen, wat het brein eigenlijk allemaal aankan. Ik heb de vacatures in de gaten gehouden op de LVNL-website en toen deze langskwam, was het raak.’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Het liefst werk ik op kantoor, want het is prettig om te kunnen overleggen met collega’s, ook van andere teams binnen Operational Risk Management. Ons werk raakt heel veel afdelingen, dus dan is het prettig om ergens ‘live’ aan te kunnen schuiven of een expert te vragen om input. Maar ik werk ook thuis, als ik rustig iets moet uitwerken of mails moet beantwoorden. Binnen LVNL is daar alle ruimte voor.’

Wat maakt het zo leuk om voor LVNL te werken?

‘De complexe wereld van de grondoperatie op Schiphol vind ik heel gaaf, net als de eigen dynamiek van het luchtverkeer bij Lelystad. Daar heb je te maken met veel privé-vluchten en vliegscholen, en is het belangrijk om korte lijnen met elkaar te hebben. Die korte lijnen zijn er ook bij de grondoperatie op Schiphol, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk wordt gemaakt om een kijkje in elkaars keuken te nemen en zo onderling meer begrip en kennis te kweken.

Maar wat ik ook mooi vind, is de samenwerking tussen safety experts en operationeel experts safety. Samen werken we aan dossiers met voorvallen – gebeurtenissen waarbij het anders liep dan gebruikelijk – en pluizen we uit wat we daarvan kunnen leren. Ik ben ook scherp op waar veiligheidsvangnetten juist wel hebben gewerkt.’

‘Ik raak niet gauw in paniek, als er druk op de ketel staat blijf ik kalm en rustig. En als ik iets niet weet, ga ik op zoek naar mensen die daar wél alles van weten.’

Sophie Safety expert

Wat maakt het zo leuk om voor LVNL te werken?

‘Ik hou van het werken voor een organisatie die draait om veiligheid. Daarom had ik ook altijd al een voorliefde voor bijvoorbeeld de politie en brandweer. Het werk dat LVNL doet is ontzettend belangrijk. Het is mooi om daar onderdeel van te zijn. En je kunt hier alle kanten op: ik heb jarenlang gewerkt in een managementteam, nu heb ik veel contact met de experts van diverse afdelingen. Heel anders, maar net zo spannend.’

Hoe ben jij bij LVNL terechtgekomen?

‘Ik ben bij LVNL begonnen vanuit een HR-achtergrond en voelde me er meteen thuis. Na een jaar bij HR ben ik als hoofd personeelsbureau bij Operations terechtgekomen. Daarna maakte ik de overstap naar het managementteam van de Training Organisation, en nu werk ik alweer een aantal jaar als projectmanager. Je kunt bij LVNL veel kanten op. Ik vind het vooral mooi om problemen op te lossen en samen te werken.’

Safety expert Sophie

Wat is jouw kracht?

‘Ik raak niet gauw in paniek, als er druk op de ketel staat blijf ik kalm en rustig. En als ik iets niet weet, ga ik op zoek naar mensen die daar wél alles van weten.’

Wat is jouw favoriete vliegtuig?

‘Dat is ieder vliegtuig dat me naar Madrid brengt.’ 

Wat is jouw favoriete bestemming?

‘Madrid dus. Ik houd van die stad en ik hou van de Spaanse taal en cultuur. Ik heb naast Psychologie ook Spaans gestudeerd, dus ik zal daar altijd naartoe trekken.’

WAT GEEFT JE VLEUGELS?

‘Samenwerken, en zoeken naar verbeteringen waar luchtverkeersleiders echt iets aan hebben, waarmee de veiligheid verbeterd wordt.’

Hoe ga jij om met tegenwind?

‘Goede moed houden! Het motto van Pippi Langkous aanhouden: nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan. En daarbij houd ik van dansen en muziek, van soul tot flamenco. Daar knap je altijd wel van op.’