Flight service specialist Charlotte
Operational Support and Development

Flight service specialist Charlotte

‘Als het druk is, ben ik op m’n best!’

charlotte's ervaringen bij het flight service center

Als flight service specialist doet Charlotte van alles tegelijk. Ze checkt of ingediende vliegplannen correct zijn, zorgt dat luchtvarenden op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken op hun vliegroute en voorziet alle luchtverkeersleiders van belangrijke vluchtinformatie. ‘Ook monitor ik de vluchten naar bestemmingen waar geen luchtverkeersleiding is, tot het vliegtuig veilig geland is.’

Wat is jouw functie? 

‘Als flight service specialist draait mijn werk om belangrijke luchtvaartinformatie en het ondersteunen van de luchtverkeersleiding en luchtvarenden. Vliegers zijn zelf verantwoordelijk voor hun vluchtvoorbereiding, bijvoorbeeld door het maken van een vliegplan. Wij checken of de informatie in dat plan volledig en volgens de procedures is ingediend, zodat wij het kunnen goedkeuren.

Daarnaast geven we berichten uit aan luchtvarenden, de zogeheten NOTAM’s: Notice to Airmen. Die berichten zijn belangrijk, want daarin staat alles wat afwijkt van de ‘normale’ situatie in het luchtruim. Dat kunnen bijvoorbeeld militaire oefeningen zijn, tijdelijke vliegrestricties in bepaalde gebieden of werkzaamheden op of rondom de landingsbanen.’

'Zijn vluchten meer dan een half uur te laat? Dan gaan wij zoeken, eventueel met een "search and rescue"'

Charlotte Flight service specialist

wordt het wel eens spannend?

‘Recreatievluchten vliegen vaak op velden zonder luchtverkeersleiding, de zogeheten ‘groene velden’. In dat geval geven wij aan deze ongecontroleerde velden door hoe laat aankomende vluchten verwachten te landen.

Zijn die vluchten meer dan een half uur te laat? Dan gaan wij zoeken, eventueel tot aan het initiëren van een ‘search and rescue’ toe. Dat komt weleens voor, maar er kunnen allerlei redenen zijn waarom een vliegtuig wat later is. Het belangrijkst is dat wij daarvan op de hoogte zijn.’

Ik werk ook bij de operationele helpdesk van LVNL. Daar coördineren we alle speciale aanvragen die toestemming nodig hebben om te vliegen in ons luchtruim, zoals bijvoorbeeld onderzoeksvluchten, testvluchten, drones en vuurwerk.’

Hoe zou je jouw werk in drie woorden omschrijven?

‘Enerverend, omdat je verschillende werkzaamheden tegelijkertijd doet, snel moet kunnen schakelen en prioriteiten moet stellen.

Afwisselend, omdat het vaak erg druk is in ons luchtruim: lesvluchten, recreatievluchten, politie en kustwacht mengen zich allemaal met de geplande lijnvluchten.

En uitdagend: wij zorgen ervoor dat iedereen in al die drukte voorzien is van de laatste en juiste informatie, zodat die logistiek gesmeerd en vooral veilig verloopt. Daar hou ik van!’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘De luchtvaart gaat 24/7 door en dat geldt dus ook voor ons werk. Ik werk in diensten, afwisselend in de morgen, middag, avond of nacht. We nemen aan het eind van iedere dienst elkaars werk over, zodat daar geen vertragingen in ontstaan. Ik werk op het hoofdkantoor in de operationele radarzaal, waar de luchtverkeersleiding plaatsvindt.’

Heb je nog andere taken als flight service specialist?

‘Naast het operationele werk, heb ik een neventaak: ik onderhoud de contacten met interne en externe relaties, waarbij ik ook bezoekers rondleid op de operationele zaal. Dan leg ik uit wat wij doen. Bijvoorbeeld aan mensen van instanties waarmee we veel samenwerken, zoals de kustwacht, luchthavendiensten, politie of defensie. Zij krijgen zo wat meer inzicht in de processen die zorgen voor een veilig luchtruim. En dat draagt weer bij aan een betere samenwerking!’

'De dag waarop ik voor het eerst in mijn eentje aan de slag mocht bij de operationele helpdesk, vergeet ik nooit meer. Het was meteen één van de drukste dagen van het jaar!'

Charlotte Flight service specialist

Hoe ben je bij LVNL terechtgekomen?

‘Door een tip van mijn moeder! Na mijn hbo-studie Tourist Management, heb ik eerst tien jaar in de zakelijke reisbranche gewerkt. Toen wilde ik iets anders, en kwam mijn moeder deze vacature tegen. ‘Is dit niet iets voor jou?’ In onze familie staat luchtvaart centraal: mijn vader was assistent luchtverkeersleider en mijn broer is piloot. Toch wist ik niet dat deze specifieke baan bestond.’

Het leek me wel wat, maar er waren flink wat sollicitanten. Dus toen ik na de selectie mocht blijven, was ik best trots. Voordat ik aan het werk kon, ben ik eerst intern opgeleid. Dat betekende een theoretische training van ongeveer twee maanden en daarna nog een aantal maanden ‘training on the job’. Inmiddels doe ik dit werk nu alweer vijf jaar, met heel veel plezier.’

Wat maakt werken bij jouw afdeling zo leuk?

‘Je weet nooit hoe je dag eruit gaat zien. Ben je net bezig met het beoordelen van een vliegplan, belt de toren van Rotterdam The Hague Airport ineens over een binnenkomende vlucht die later is dan aangegeven. Dan gaat alles aan de kant en gaan we zoeken: is ’ie nog te zien op de radar? Wat is het voor toestel? Hoeveel mensen zijn er aan boord? En als dat is opgelost, ga je weer door met de andere werkzaamheden. Met de collega’s onderling regelen we dat allemaal samen, dat levert een sterk teamverband op.’

Wat was je mooiste werkdag?

‘Iedere dag is anders, dat maakt het zo leuk. Ik vergeet nooit meer de dag dat ik voor het eerst in mijn eentje aan de slag mocht, zonder coach, bij de operationele helpdesk. Het was meteen één van de drukste dagen van het jaar, dat maakte wel indruk.

Wat ook leuk was: onze jaarlijkse cursus werd onlangs georganiseerd op vliegveld Midden-Zeeland. Toen mochten we meevliegen met de mensen die daar hun brevet hebben. En heb ik zelfs even zelf gestuurd! Dat was echt geweldig mooi.'

Wat is jouw kracht?

‘Ik hecht veel waarde aan een positieve werkomgeving, en daar zet ik me zelf dan ook voor in. Daarbij ben ik flexibel en altijd bereid om mensen te helpen. Ook ben ik altijd nieuwsgierig naar nieuwe procedures en werkwijzen.’

Wat is je favoriete vliegtuig?

‘Ik heb ooit met een Airbus A380 meegevlogen, van Emirates. Dat je dan een drankje in de bar kunt halen terwijl je hoog en droog in de lucht hangt, dat is toch wel indrukwekkend. En ik heb een zwak voor straaljagers. F16’s en F35’s vind ik geweldig!’

Wat is jouw favoriete bestemming?

‘Ik houd van warmte en vind het Caribisch gebied en Zuid-Amerika fijne bestemmingen. Ik houd van die levensstijl, ik spreek ook Spaans en dans graag. Binnenkort ga ik naar Colombia, daar kijk ik nu al naar uit!’

Wat geeft je vleugels?

‘Als ik een drukke, hectische dag succesvol kan afsluiten, en leuk contact heb gehad met luchthavens, collega’s en piloten. Soms krijg je zelfs een bedankje!’

Hoe ga jij om met tegenwind?

‘Positief blijven en het beste ervan maken met elkaar. Focussen op wat wél goed gaat.’