Flight procedure designer Tristan
Procedures

Flight procedure designer Tristan

‘Mijn werk is één grote 3D-puzzel’

Tristan werkt als flight procedure designer aan vliegprocedures voor het Nederlandse luchtruim. ‘Dat is een flinke uitdaging, want ons luchtruim is relatief klein, maar wel enorm druk. En naast veiligheid spelen ook de wensen en eisen van de overheid, luchtverkeersleiding, vliegmaatschappijen, luchthavens en omwonenden een belangrijke rol. ‘Iedereen streeft naar verbetering. Aan ons de taak om die verbetering te zoeken en, waar mogelijk, te realiseren.

Wat doe je als flight procedure designer?

‘Wij ontwerpen nieuwe vliegprocedures en passen bestaande vliegprocedures aan. Vanuit een vraag van LVNL, of omdat luchtvaartmaatschappijen, de politiek of luchthavens bij ons aankloppen met de vraag of er misschien iets kan veranderen.

Het belangrijkste deel van onze taak is zorgen dat vliegtuigen boven obstakels van en naar luchthavens kunnen navigeren. Rekening houdend met woonkernen, waar je zo min mogelijk overheen wilt vliegen.

'Kan een nieuwe bocht in de vertrekroute de geluidsoverlast beperken?'

Tristan Flight procedure designer

Een vliegprocedure is heel complex en moet aan allerlei eisen en regels voldoen, en tegelijkertijd door alle bestaande vliegtuigen kunnen worden gebruikt. Er gaat dan ook veel tijd en energie in zitten, voordat een procedure klaar en gevalideerd is.’

Hoe ontwerp je zo’n nieuwe vliegprocedure? 

‘Stel, er is ergens veel geluidsoverlast. Dan kan het zijn dat wij de opdracht krijgen om te onderzoeken of een bepaalde bocht in de vertrekroute kan worden aangepast. We gaan bijvoorbeeld om tafel met omwonenden, verkeersleiders, politici - allemaal partijen die er iets over te zeggen hebben.

Uiteindelijk komen wij dan met een aantal voorstellen, waarvan er één wordt gekozen. Wij zorgen voor de uitwerking in een ontwerpdocument, en maken de nieuwe route inzichtelijk in een kaart. Vervolgens wordt zo’n nieuwe route gevalideerd, wat betekent dat we testen of het veilig en verantwoord is om een bepaalde nieuwe bocht te vliegen. Dat testen we in de simulator en in “het echt” met een testvlucht.

Als alle instanties akkoord zijn, wordt de nieuwe route gepubliceerd in het AIP, de Nederlandse luchtvaartgids. Daarin staan alle routes en vliegprocedures vermeld, inclusief kaart. Leuk om op die manier ook echt letterlijk resultaat te zien van je werk! Daarnaast wordt het document omgezet in een codering voor alle verschillende vliegtuigtypes, zodat zij dit in hun boordcomputer kunnen verwerken.’

Flight procedure designer Tristan met LVNL-collega's aan het werk

Flight procedure designer Tristan met LVNL-collega's aan het werk

Op welk project ben jij trots?

‘Het werk aan de nieuwe vliegprocedures voor Lelystad was erg leuk, omdat we daar van begin tot eind bij betrokken waren. Maar ik ben ook erg tevreden met een 3D-tool die ik heb ontwikkeld. Die was in eerste instantie bedoeld om collega’s, zoals de verkeersleiders, snel en helder te laten zien hoe een nieuwe vliegprocedure er in de praktijk uitziet. Dat was voorheen nog wel eens lastig, omdat je op een platte, 2D-kaart niet kunt zien hoeveel verticale afstand er zit tussen elkaar kruisende vluchtpaden. In 3D werkt dat wél heel goed. Zo goed, dat we deze tool nu ook gebruiken om externe partijen te laten zien wat we hebben bedacht. Dit model maakt moeilijke materie veel beter te begrijpen. ’

'Al aan het begin van mijn studie zette ik in op een afstudeerstage bij LVNL - het lukte!'

Hoe ben jij bij LVNL terechtgekomen?

‘Ik heb Toegepaste wiskunde gestudeerd aan de Universiteit Twente. Voor die tijd heb ik gesolliciteerd als luchtverkeersleider, maar ik kwam helaas niet door de selectie. Wel heb toen direct een mail gestuurd met de vraag of ik bij LVNL mocht komen voor mijn stage. Vier jaar later kon ik op dezelfde mail reageren voor een afstudeerstage. Het lukte!

Vervolgens ben ik gaan werken bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, waar ik ook weer met LVNL te maken kreeg. Mijn werk viel blijkbaar op, want even later werd ik gevraagd om te solliciteren bij de afdeling Procedures van LVNL. Daar heb ik negen jaar gewerkt aan luchtverkeersleidingsprocedures, waarna ik vier jaar geleden ben gewisseld naar deze baan.’

Flight procedure designer Tristan bij LVNL

Wat is jouw kracht? 

‘Ik krijg energie van uitleggen hoe een procedure tot stand komt. Zonder het te simpel te maken – zo’n procedure ís namelijk niet simpel. De 3D-visualisaties die ik heb ontwikkeld, helpen daarbij. Je ziet bij mensen ineens het kwartje vallen: “Zó werkt dat dus!”’

Wat is jouw favoriete vliegtuig?

‘De Pilatus Porter: daar kun je namelijk uit springen! Ik heb met mijn vriendin veel aan skydiven gedaan. Nu we kinderen hebben staat dat even op pauze, maar als ze wat groter zijn, willen we dat zeker weer oppakken.’

Wat is jouw favoriete bestemming?

‘Texel, omdat je daar goed kunt skydiven. Ook op het eiland zelf is het erg mooi.’

Wat geeft je vleugels? 

‘Als de inhoud heel complex wordt, ga ik echt aan. Dat vind ik mooi. Zoeken naar oplossingen, hoe ingewikkeld iets ook is. Elk probleem kun je opdelen in afzonderlijke, op te lossen stukken.’

Hoe ga jij om met tegenwind?

‘Zachtjes vloeken en doortrappen. Tegenslag hoort er gewoon bij. Soms is er ook weleens geen taart na afloop van een project. Dan moet je stoppen, er lering uit trekken en doorgaan op een andere manier. Dat is ook niet erg, je hebt dan in ieder geval iets ontdekt wat dus níet werkt en dat is ook winst.’

Klik hier en solliciteer direct!