Air Traffic Management Procedures

Junior ontwerper Mark

‘Voor elk dossier ga je in gesprek met een luchtverkeersleider’

Als junior ontwerper houdt Mark zich bezig met het aanpassen en ontwerpen van gedetailleerde luchtverkeersleidingsprocedures.

Wat doe je als junior ontwerper?

‘Ik geef vorm aan de procedure door de eisen van de klant en wet- en regelgeving te verwerken in werkbare procedures voor luchtverkeersleiders. Met als doel de veiligheid en efficiëntie te verbeteren en de impact op het milieu te verkleinen.’

Hoe zou je jouw werk in drie woorden omschrijven?

‘Dynamisch, uitdagend en veelzijdig! Het ontwerpen van procedures is erg dynamisch, omdat het directe invloed heeft op de operatie. We moeten als ontwerpers goed met Operations afstemmen hoe de procedure wordt ingericht, terwijl tegelijkertijd eisen worden gesteld aan veiligheid, efficiëntie en milieu. Hier zit gelijk de uitdaging, een goed ontwerp verbetert deze factoren. De veelzijdigheid van procedureontwerp zit hem in de breedte van het ATM-systeem. Elk ontwerp bevat wel een ander onderdeel hiervan, waardoor het werk erg leuk en veelzijdig is.’

Wat is jouw achtergrond?

‘Ik heb Aviation Operations gestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam. In februari 2023 ben ik afgestudeerd.’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

‘Ik check ‘s ochtends mijn to-do lijst en agenda waarin staat wat ik per dossier kan doen. Momenteel zit ik nog in mijn inwerktraject, rustige momenten op de dag vul ik daarom met het verbreden van mijn kennis. Dat kan bestaan uit het meekijken met operationele functies of het in gesprek gaan met collega’s die mij meer kunnen vertellen over het ATM-systeem.’

Met welke projecten ben je nu bezig?

‘Sinds kort ben ik toegevoegd aan het Departure Manager (DMAN)-project. Dit project houdt zich bezig met het optimaliseren van de outbound planning van Schiphol. Samen met een collega-ontwerper maken we daar de procedures voor.’

Wat is het mooiste project dat je bij LVNL gedaan hebt?

‘Omdat ik nog in mijn inwerktraject zit heb ik nog geen projecten afgerond, maar die komen er zeker aan. Wel heb ik al gezien dat we als afdeling een aantal safety-aanbevelingen hebben opgepakt. Die hebben vaak een hoge prioriteit, goed om te zien dat we als afdeling een bijdrage kunnen leveren aan de veiligheid!’

Hoe is de sfeer bij jullie?

‘De sfeer is altijd goed. Ik zit op een grote kamer waar altijd collega’s aanwezig zijn, daardoor is het vaak gezellig. Op de kamer zitten de ontwerpers en analisten bij elkaar, waardoor je makkelijk samen met de analist aan dossiers kunt werken en daarover kan sparren waar nodig.’

Hoe ben je bij LVNL terechtgekomen? 

‘Ik ben bij LVNL terechtgekomen doordat ik mijn afstudeerstage hier heb mogen doen. Die heb ik met succes afgerond. Daarna heb ik de mogelijkheid gekregen om te blijven plakken.’

Wat maakt werken bij jouw afdeling zo leuk?

‘Het werk op mijn afdeling is leuk omdat je dicht op de operatie zit. Voor elk dossier ga je in gesprek met een luchtverkeersleider. Waar nodig ga je ook langs op de toren of de radarzaal om te zien hoe het er in de praktijk aan toegaat. Dit maakt het werk erg dynamisch, je bent namelijk nooit uitgeleerd. Het vak van luchtverkeersleiding is heel breed. Bij elk dossier raak je wel een ander deel van het Air Traffic Management (ATM)-systeem, dat houdt het erg leuk!’

Wat is jouw kracht?

‘Ik ben een echte teamspeler, een eigenschap die ik goed in mijn functie kan gebruiken omdat je met een team aan een dossier werkt.’

Wat is jouw favoriete vliegtuig?

‘Niet omdat het een mooi vliegtuig is, maar ik blijf het onwerkelijk vinden dat een A380 de lucht in kan.’

Wat is jouw favoriete bestemming?

‘Dat zijn toch wel de Alpen, of het nou winter of zomer is.’

Wat geeft je vleugels?

‘Ik krijg vleugels van de resultaten, als procedureontwerper ben je continu bezig met het nog veiliger en efficiënter maken van luchtverkeersleiding. Als dat lukt voelt dat goed! Wij zijn een schakel in de keten die luchtvaart mogelijk maakt. De procedures die we ontwerpen ondersteunen de luchtverkeersleiders. Het werk blijft niet in de boeken, maar zien we terug in de praktijk.’

Hoe ga jij om met tegenwind?

‘Je stijgt het makkelijkst op tegen de wind in, ik laat me dus niet zomaar uit het veld slaan.’