Projectmanager bij CNSI
Communication, Navigation, Surveillance and Infrastructure

Projectmanager bij CNSI

‘Samen sleutelen we hier aan software’

Er zijn maar weinig functies waarop de term ‘duizendpoot’ zó van toepassing is, als die van projectmanager bij de S&I-afdeling Communication, Navigation, Surveillance and Infrastructure, ofwel CNSI. Bij de projecten zijn vaak veel afdelingen betrokken, en het is een mooie puzzel om de uitvoering goed te laten verlopen. Emile houdt ervan: hoe complexer de klus, hoe lekkerder hij in zijn vel zit. ‘Je hebt altijd eerst een uitdaging nodig om tot een oplossing te komen.’

Wat doet een projectmanager bij CNSI?

‘Projectmanager is natuurlijk een breed begrip. In mijn geval houdt het in dat ik samen met een team van specialisten complexe, ICT-gerelateerde projecten tot een goed einde probeer te brengen. Een projectplanning maken, het budget samenstellen en in de gaten houden, rapporteren, issues en risico’s managen, teambuilding, samenwerken, communicatie, leveranciers managen, alle betrokkenen aangesloten houden en natuurlijk de resultaten behalen binnen het budget en de afgesproken tijd.’

Dankzij ons nieuwe Instrument Landing Systeem kunnen vliegtuigen ook met weinig zicht veilig landen

Emile Projectmanager Communication, Navigation, Surveillance and Infrastructure

Aan welk ICT-project werk je bijvoorbeeld?

‘Momenteel werk ik vooral aan een nieuw Instrument Landing Systeem, of ILS. Dankzij dit systeem kunnen vliegtuigen ook veilig landen in omstandigheden met weinig zicht. Het ILS-project is behoorlijk hardware-gericht: denk aan radarsystemen en antennes langs de landingsbaan. Het bestaande ILS wordt baan voor baan vervangen door een nieuw systeem. Eerst op Lelystad, daarna Schiphol en als laatste komen de regionale vliegvelden aan de beurt. Aan ons de taak om die overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, zodat de vliegvelden er weinig last van ondervinden. Tijdens de implementatie vervangt het project ook de oude Distance Measurements Equipment of DME.’

Hoe zorg je dat zo’n ILS-systeem foutloos werkt?

‘In de luchtvaart draait alles om veiligheid, en dat is dus ook bij ons essentieel. Alle gegevens die wij naar het vliegtuig sturen, moeten kloppen. Als ons systeem niet goed werkt, dan landt zo’n vliegtuig in een achtertuin. In eerste instantie draait het nieuwe systeem dus parallel naast het oude systeem en doet dan ‘voor spek en bonen’ mee. Het ILS moet zich eerst over een lange periode bewijzen – minimaal vijf maanden aaneengesloten – voordat we het operationeel kunnen gebruiken. Op tijd beginnen met het project is dan ook heel belangrijk.’

Projectmanager Emile aan het werk met zijn collega's bij CNSI

Projectmanager Emile aan het werk met zijn collega's bij CNSI

Wat zijn de uitdagingen in jouw functie bij CNSI?

‘Het vervangen van zo’n ILS is een ontzettend complex verhaal. Zo’n systeem moet niet alleen worden ontworpen en gebouwd, maar ook ter plekke worden geïnstalleerd. Van uur tot uur moet ieder detail van de voorbereiding op de uitvoering kloppen. Vrachtwagens met onderdelen mogen bijvoorbeeld niet zomaar het luchthaventerrein op, soms worden onderdelen niet geleverd, zijn er zaken niet af of zijn er bijvoorbeeld problemen met begeleiding of security. En aan de andere kant is er de luchthaven, die zo min mogelijk last van ons moet ondervinden als er op het luchthaventerrein wijzigingen worden doorgevoerd. Het is een megaklus om te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan en iedereen zijn taak juist uitvoert. Maar daar hou ik van.’

Creativiteit en flexibiliteit zijn dus nodig?

‘Zeker. Een mooi voorbeeld: we hadden onlangs te maken met een leverancier die op het laatste moment een essentieel materiaal niet kon leveren. Met wat speurwerk hebben we het uiteindelijk gevonden bij een aluminiumleverancier hier in Nederland. Binnen anderhalve dag werd het geleverd – toch mooi als dat dan lukt.

Ook het weer kan roet in het eten gooien. Met dichte mist mag er bijvoorbeeld niet op het landingsterrein gewerkt worden, of het vliegverkeer moet voorrang krijgen op de luchthaven. Dan is het aan de projectmanager en het team om snel tot een oplossing te komen en dit met alle belanghebbenden te communiceren, zodat het project alsnog op tijd opgeleverd kan worden.’

Van IT'ers tot bouwkundigen en securityspecialisten - we werken hier allemaal samen aan grote projecten

Emile Projectmanager bij CNSI

Komen er veel expertises samen bij CNSI?

‘Dat klopt. De projecten hebben raakvlakken met ICT, zoals netwerk, systeeminstallaties, monitoring en antennes, maar ook met bouwkunde. Dan gaat het bijvoorbeeld over plaatsing van nieuw fundament, installeren van elektra en bekabeling. Tijdens het project hebben we ook te maken met het logistieke- en securityproces rond het landingsterrein. Wij moeten zorgen dat het proces soepel verloopt en uitgevoerd kan worden volgens de gemaakte planning.’

Moet je communicatief zijn als projectmanager?

‘Zeker. Als projectmanager is het belangrijk om snel een vertaalslag te kunnen maken van de boodschap van de specialist naar andere teamleden, managers of afdelingen. Daarnaast is het belangrijk om de ‘taal’ te spreken van de diverse leveranciers. Dat kun je soms letterlijk nemen, omdat de leverancier uit Amerika, Duitsland, Italië, Polen of Slowakije komt, maar dat kan ook figuurlijk zijn. Een ICT-technicus gebruikt soms andere termen dan iemand uit de bouw- of transportwereld. Daar stem je de aanpak op af, want als mensen elkaar niet begrijpen wordt het lastig om samen tot een oplossing te komen.’

Hoe ben jij bij LVNL terechtgekomen?

‘Na mijn opleiding HTS ICT/Elektrotechniek werkte ik als systeembeheerder, netwerkbeheerder en databasebeheerder. Als ZZP-er ben ik daarna aan de slag gegaan in de sales support, project support en daarna als projectmanager. Voor flink wat bedrijven heb ik uiteenlopende ICT-gerelateerde projecten gedraaid, waaronder voor Schiphol Group. Daar werd ik gevraagd om als test- en projectmanager de nieuwe infrastructuur te implementeren voor de baan- en rijbaanverlichting van Schiphol. Dit project heb ik in nauwe samenwerking gedaan met LVNL, om zo de nieuwe infrastructuur en applicatie goed te kunnen laten landen bij de verkeersleiders. En zo kwam ik bij LVNL terecht.’

Projectmanager bij CNSI

Wat geeft jou vleugels?

‘Als ik zie hoe ons projectteam zich vormt en ontwikkelt, wanneer we als team energie krijgen van een klus. Dan zijn we gretig om iets goeds af te leveren, waar we de luchtverkeersleiding mee vooruithelpen. Dat is ook zo mooi van LVNL: de systemen zijn complex, net als het werk, en alles wat we doen moet echt goed werken en helemaal veilig zijn. Dat vraagt om echte specialisten die de lat hoog leggen. Als je daar energie van krijgt, dan zul je je hier niet gauw vervelen.’

Wat is jouw favoriete vliegtuig?

‘De drone! In mijn vrije tijd fotografeer ik en die hobby heeft dankzij de drone een heel nieuwe impuls gekregen. En het is natuurlijk leuk, vliegend speelgoed.’

Wat is jouw favoriete bestemming?

‘Momenteel ben ik vaak in Spanje. Maar eerlijk gezegd ben ik liever overal één keer en dan ga ik weer door naar de volgende bestemming. Knapzak en bankpas mee en gáán!’

Wat is je kracht?

‘Ik houd van werken in teams, het is prachtig om samen te werken met verschillende mensen, afdelingen en leveranciers. De neuzen dezelfde kant op te krijgen en samen de klus te klaren, dan ben ik in mijn element.’

Hoe ga jij om met tegenwind?

‘Dat woord klopt wat mij betreft niet. Er is geen tegenwind, er zijn alleen maar issues. Die zijn iedere keer weer anders, en dat is het mooie van ICT: in ons werkveld is het altijd de uitdaging om issues op te lossen.’

Klik hier en solliciteer direct!