Coursemanager Maudy
Training Organisation

Coursemanager Maudy

‘De opleiding voor luchtverkeersleiders steeds beter maken, daar ga ik voor!’

Maudy is coursemanager bij LVNL en dat betekent dat ze samen met haar collega’s opleidingen doorontwikkelt voor luchtverkeersleiders en assistent-luchtverkeersleiders. Zo zorgt ze ervoor dat studenten luchtverkeersleiding volgens de nieuwste onderwijskundige inzichten worden klaargestoomd voor hun vak.

Wat houdt jouw werk als coursemanager bij LVNL in?

‘Ik ben coursemanager voor de opleiding tot assistent luchtverkeersleider, voor ground en ground west. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de inhoud en uitvoering van die opleidingen. Voldoen ze aan de wettelijke eisen? Aan de eisen die LVNL stelt, en die ik zelf stel? Omdat er nogal eens iets verandert in de regelgeving of procedures, verbeteren we de opleiding voortdurend.’

‘De specialisten zorgen voor de inhoud, ik zorg voor heldere leerdoelen’

Maudy Coursemanager

Moet je dan als onderwijskundige ook alles van luchtverkeersleiding weten?

‘Dat hoeft niet – we werken samen met specialisten. Deze cursusmanagers en cursuscoördinatoren zijn zelf luchtverkeersleiders en weten álles van het vak. Zij leveren de inhoud voor de opleiding, en ik zorg voor de onderwijskundige laag. Zodat we heldere leerdoelen stellen, die in de stof verweven en goede vragen formuleren voor de examens.’

Hoe ziet een opleidingstraject voor assistent luchtverkeersleiders eruit?

‘Na de zogenaamde ‘initial training’ worden de studenten geplaatst in een bepaalde functie op een bepaalde plek – op de toren of in de zaal bijvoorbeeld. De trainees die de toren in gaan, krijgen eerst allemaal ‘mijn’ opleiding tot assistent luchtverkeersleider. Daarin zit bijvoorbeeld een module over Schiphol, een deel over procedures, maar ook het oefenen met bellen: hoe handel je telefoontjes snel en correct af?

Daarna gaan ze de simulator in, en krijgen ze vier weken lang elke dag oefeningen met aan het einde een toets. Vervolgens krijgen ze een ‘on the job training’, op de toren, onder de verantwoordelijkheid van de coach. Die duurt gemiddeld zo’n 25 weken. Vervolgens doorloopt elke leerling een eigen, uniek traject.’

Coursemanager Maudy met haar collega's

Coursemanager Maudy met haar collega's

Wat is jouw rol tijdens de opleiding?

‘Terwijl de studenten in opleiding zijn, overleggen we geregeld met het opleidingsteam. Wat gaat er goed, wat gaat minder goed? Hoe kan ik de trainees helpen het beter te doen? Iedereen heeft wel ergens nog wat hulp op maat bij nodig, en daar hebben we een hele toolbox voor. Personal coaching bijvoorbeeld, om ze te helpen om goed te leren omgaan met feedback, met hiërarchie of herstellen na een fout.’

Hoe werk je aan verbetering van de opleiding?

‘Stel, er zijn tien trainees zijn die allemaal vergelijkbare problemen hebben. Dan is er voor ons werk aan de winkel. Hoe zorgen we dat de stof beter aansluit op de praktijk, zodat die problemen verdwijnen? Hetzelfde geldt bij grote verschillen tussen afdelingen. Als het op de ene plek soepeler verloopt dan op de andere, dan kijken we wat we daarvan kunnen leren. Hebben ze er bijvoorbeeld meer personal coaching gehad? Meer theorie? Zijn ze beter begeleid in het werken in een team? Is de cultuur anders? Al zijn er natuurlijk ook wel eens externe factoren die een rol spelen.’

‘Het grappige is: ik kan nog geen Boeing 747 herkennen als-ie voor mijn neus staat!’

Maudy Coursemanager

Welke ruimte heb je voor vernieuwing van de opleiding?

‘We denken ook samen na over de vraag: hoe leiden wij op? De coaches op de toren bijvoorbeeld, zijn heel belangrijk voor de trainees. Die zien ze elke dag. Dus nemen we het trainen van de coaches ook zo nu en dan onder de loep. Hoe leren we ze om feedback te geven, wat beoordelen de coaches precies, en hoe? En wanneer vinden ze dat iemand ‘klaar’ is voor het werk? Ook buigen we ons over vragen als: hoe gaan we innoveren wij op sim-gebied? Hoe krijgen we het slagingspercentage omhoog? Hoe kunnen we sneller opleiden?’

Wat maakt het leuk om te werken als coursemanager bij LVNL?

‘Het leuke is dat het heel divers is. De ene dag geef ik een presentatie aan de militairen over ons competentiemodel, de andere dag heb ik intervisie met de andere coursemanagers, waarin we meedenken met de ontwikkeling van elkaars trainees. Of onderdelen van de opleiding beter op elkaar afstemmen. En deze week heb ik weer een training voor een nieuwe tool die we kunnen gebruiken in de opleiding.’

Hoe ben je bij LVNL terechtgekomen?

‘Ik heb Onderwijskunde gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en liep toevallig tegen een vacature bij LVNL aan. Het grappige is: ik heb niet eens per se zo’n sterke affiniteit met luchtvaart. Dat maakt ook helemaal niet uit - zolang je maar oprechte interesse hebt in het vak van luchtverkeersleider, en je daarin wil verdiepen. Dat ik steeds opnieuw vraag: “Waarom doen we dit zo?”, zorgt ook voor een frisse blik. Als onderwijskundige breng ik juist weer ándere dingen mee.’

Coursemanager Maudy

Wat is jouw kracht?

‘Ik zoek altijd de samenwerking op, en kan overal wel een oplossing voor bedenken. Vaak moet je gewoon creatief zijn.’

Wat is jouw favoriete vliegtuig? 

‘Ik zou een Boeing 747 nog niet herkennen als-ie voor m’n neus stond.’

Wat is jouw favoriete bestemming?

‘Dit jaar is dat Canada – maar het liefst ontdek ik elke keer een andere plek. In elk geval iets met veel natuur en actie.’

Wat geeft je vleugels?

‘Als ik tegen een probleem aan zit te hikken en dan ineens zie hoe we het kunnen oplossen: heerlijk. En dan regel ik het ook. Dan bijt ik me er helemaal in vast tot het gelukt is.’

Hoe ga jij om met tegenwind?

‘Als ik niet linksaf kan, ga ik rechtsaf. Ik vind tegenwind niet zo erg. Dan gaan we het toch anders doen? Het hoort erbij. Ik hoef niet elke slag te winnen. Ik snap ook dat er vaak verschillende belangen zijn.’

Klik hier en solliciteer direct!