Hoe ga je als training designer te werk?
‘Als er een verandering wordt doorgevoerd in het werk van de luchtverkeersleider, dan bekijken we eerst wat de verschillen zijn met de huidige manier van werken. Daarna beschrijven we de leerdoelen en kiezen een werkvorm die daar het beste bij past.
Vaak wordt gekozen voor oefeningen in de simulator, omdat je daar de vaardigheden kunt trainen. Ter voorbereiding daarop maken we een e-learningmodule waarin de belangrijkste wijzigingen worden uitgelegd.
Na het maken van het ontwerp gaan we het materiaal ontwikkelen, en vervolgens regelen we met het planningsbureau dat er daadwerkelijk getraind kan worden. Na afloop evalueren we: werkt het zoals bedoeld, is iedereen weer goed bijgespijkerd?’
Welke trainingen heb je bijvoorbeeld recent ontworpen?
‘Onlangs moesten de verkeersleiders leren werken met nieuwe nachtnaderingen. Deze nieuwe naderingen moeten ervoor zorgen dat er minder geluidsoverlast ontstaat. Om daar een training voor te ontwerpen, ga ik in gesprek met collega’s van bijvoorbeeld de afdeling Procedures, die samen met verkeersleiders aan zo’n nieuwe nadering hebben gewerkt . Op basis van hun uitleg maak ik een storyboard, om vervolgens samen met het team een e-learningmodule te bouwen.’
Hoe zou je jouw werk in drie woorden omschrijven?
‘Uitdagend, afwisselend en creatief. Je hebt steeds weer te maken met heel technische, nieuwe systemen en procedures, en het is een mooie uitdaging om daarin te duiken. De afwisseling zit ’m in het feit dat je steeds weer met nieuwe partijen om tafel zit. En het creatieve in het nadenken over passende werkvormen en de uitwerking daarvan.’
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
‘Thuiswerken mag, maar ik werk veel liever op kantoor: daar gebeurt zoveel meer. Momenteel besteed ik al mijn uren aan het nieuwe verkeersleidingssysteem iCAS. Iedereen gaat daar straks mee werken en moet er dus mee leren omgaan.
Daarom zit ik in allerlei projectgroepen om te kijken: hoe ontwikkelt het systeem zich? Wat wordt het verschil ten opzichte van hoe we nu werken? Ik praat met mensen van de techniek, van de afdeling Procedures, overleg met ons e-learning team. Zo krijg ik een beeld van hoe de verkeersleider straks gaat werken, en hoe we deze vaardigheden kunnen gaan trainen.’