Wat ga je doen als je bij Design and Continuation Training gaat werken?
‘Bij Design and Continuation Training maken training designers, e-learning specialisten en training consultants álle trainingen waarmee we de vakbekwaamheid van medewerkers van de luchtverkeersleiding op peil houden. Van de verandertraining voor de assistent luchtverkeersleiding op Eelde Toren, tot de onderhoudstraining voor de supervisor in het Area Control Center.
En voorafgaand aan iedere verandering in procedures of systemen denken de human factors designers op onze afdeling goed na over de vraag: wat betekent deze verandering voor de mensen die ermee mee werken?’
Wat voor types vind je op de afdeling Design and Continuation Training?
‘De mensen die hier werken, hebben allereerst natuurlijk affiniteit met de luchtvaart. Verder is iedereen hier bereid om de diepte in te gaan in het leren kennen van een technisch systeem: hoe werkt dit nou precies, wat is belangrijk in het proces van luchtverkeersleiding? We werken veel samen met operationeel experts, die we uitgebreid kunnen bevragen: klopt het allemaal wat we hier aan het bedenken zijn?’
Met welke achtergrond kun je hier werken?
‘Bij Design and Continuation Training kun je werken met een achtergrond in bijvoorbeeld de Opleidingskunde, Human factors design, Safety & Human Factors of E-learning. Bij elke verandering moet er rekening gehouden worden met machines, procedures én de mensen die ermee werken. Met onze kennis van human factors zorgen we vooral voor dat laatste: hoe zit de mens in elkaar? Hoe kan iemand veilig en efficiënt met deze systemen werken?’
Waar moeten we aan denken bij Human factors design?
‘Wij houden ons bijvoorbeeld bezig met human machine interface middelen. Welk kleurendisplay werkt het beste in een nieuw luchtverkeersleidingssysteem? Luchtverkeersleiders zijn nu nog vooral gewend om met de kleur groen te werken – wat betekent het als je andere kleuren invoert? En welke kleur werkt dan het beste voor welke functie?
Een ander voorbeeld: als linksonder in het scherm nog ruimte is, ben je als machinebouwer wellicht geneigd bepaalde informatie dus linksonder te plaatsen. Maar als een luchtverkeersleider in de praktijk vooral rechtsboven in het scherm kijkt, kan het slimmer zijn om cruciale informatie juist op díe plek weer te geven. Human factors designers geven dus bij het bouwen of aanpassen van systemen aan welke werkwijze veilig is. En nog belangrijker, hoe kunnen we het werk van de verkeersleider eenvoudiger maken, zodat het ook makkelijker wordt om ze op te leiden!’