Gebeurt er iets tijdens een shift van de luchtverkeersleiding op Beek of Eelde? Vindt er een evenement plaats op een regionale luchthaven? Heeft een van de luchtverkeersleiders een vraag of moet een procedure aangepast? Dan gaan Manon en haar collega’s van ATM Development daarmee aan de slag.
Hoe ziet jouw werkdag eruit bij ATM Development?
‘We beginnen de dag altijd met het nalopen van het elektronisch wachtrapport. Daarin rapporteren de luchtverkeersleiders van Beek en Eelde voorvallen en afwijkingen. Dat kan van alles zijn, variërend van een kapotte airco tot een onduidelijkheid in de samenwerking.
In het eerste geval monitoren wij de reparatie door de technische afdeling; in het tweede geval gaan we in overleg om te kijken of er iets in de procedure moet worden aangepast. Ook brengen we trends in kaart: is er bijvoorbeeld een toename in het aantal luchtruimschendingen of bird hits? En kunnen we dat aanpakken of voorkomen?’
Werk je veel samen bij ATM Development?
‘Zeker! We vertegenwoordigen de regionale unit in LVNL-brede projecten, zoals het invoeren van een nieuw air traffic management systeem. Wij bekijken dan wat de impact is op de luchtverkeersleiding op Beek en Eelde, en welke acties we daarvoor moeten ondernemen. Daarnaast zijn er projecten die specifiek voor Beek of Eelde gelden. Komen er tijdens een herdenking bijvoorbeeld F-35’s over op Beek, dan krijgt het luchtruim een speciale status en kijken wij wat de invloed is op het werk van luchtverkeersleiders. Ook als de radarsystemen op Beek en Eelde bijvoorbeeld vervangen worden, zijn wij daar nauw bij betrokken.’
Wat is het mooiste project dat je bij LVNL gedaan hebt?
‘Beek is twee maanden dicht geweest vanwege een baanrenovatie. Bij ATM Development hebben we toen gekeken: welke diensten kunnen we toch blijven verlenen? Er kon niet gestart of geland worden, maar onze luchtverkeersleiders konden wel overvliegend verkeer blijven afhandelen.
Onze opdracht was om verkeersleiders vrij te spelen voor andere taken – zoals een opleiding, projectwerk en een teamdag. En ondertussen zorgden we dat de wijzigingen aan de baan ook in de handboeken voor verkeersleiders terechtkwamen. En dat al het werk in overleg met de luchthavendienst en de luchtverkeersleiders in goede banen werd geleid. Daardoor was Beek na twee maanden weer up en running. We hadden allemaal een stukje onder onze hoede en hebben er echt als team aan gewerkt.’
Hoe ben je bij LVNL terechtgekomen?
‘Ik heb geen achtergrond in de luchtvaart maar dat bleek geen probleem: kennis is te leren. Ik heb een toeristische opleiding gedaan, in de sales en marketing en als facility manager gewerkt. Maar met een gezonde dosis nieuwsgierigheid en na een cursus projectmanagement, kon ik al snel aan de slag bij ATM Development.
In het begin was dat best even zoeken, want ik moest nog veel leren en de verkeersleiders weten natuurlijk heel goed waar ze het over hebben. Maar als ik me goed verdiep, kan ik een goede gesprekspartner zijn, heb ik gemerkt. Sowieso vind ik het leuk om samen te werken, dat helpt. En bij LVNL heb je volop de mogelijkheid om je te ontwikkelen.’
Wat maakt het zo leuk om bij ATM Development te werken?
‘Het team is klein en hecht. Iedereen is warm, gezellig, staat voor elkaar klaar. En het werk is heel divers - dat maakt dat geen dag hetzelfde is. Daarbij vind ik de regio een leuke doelgroep om voor te werken. Omdat er een overzichtelijke groep mensen werkt, ken je elkaar al snel heel goed.’