Oliver houdt van nature overzicht, lost graag een flinke puzzel op en voelt zich goed bij het dragen van verantwoordelijkheid. Daarmee is hij geknipt voor het werk als assistent luchtverkeersleider op Eelde.
Hoe kwam je als luchtverkeersleider op Eelde terecht?
‘Na de basisopleiding voor luchtverkeersleiders werd ik als assistent luchtverkeersleider op Eelde geplaatst. Het beeld dat je hebt van de luchtverkeersleiding is vooral die toren op Schiphol. Pas toen ik op Eelde aan de slag ging, had ik door hoe anders het werk hier is. En hoe leuk!’
Wat maakt het werk op Eelde zo leuk voor luchtverkeersleiders?
‘Eelde is een lesveld, dus het is hier hartstikke druk met lesverkeer. Bovendien ben je met veel minder mensen verantwoordelijk voor ál het werk. Met z’n tweeën of drieën coördineer je alles voor het vliegveld en het hele luchtruim er omheen. Dat sluit dus goed aan bij mijn behoefte om veel verantwoordelijkheid te dragen.’
Hoe ziet het team eruit op Eelde?
‘Op het moment dat je hier binnenstapt, voel je meteen hoe gemoedelijk de sfeer is. Ik heb hier prettige collega’s – mijn baalgevoel was per direct weg. Het werk is lekker gevarieerd, en het is echt leuk om samen te werken met de torenverkeersleiders op Eelde.’
Wat maakt het werken op Eelde anders dan op Schiphol?
‘Als luchtverkeersleider of assistent op Eelde heb je veel meer contact met vliegers, ook buiten het vliegen om. Zijn er vragen over een procedure of een vliegplan, willen ze een rondje om de toren vliegen, dan hoeven ze maar te bellen en wij kijken wat we kunnen doen. Hetzelfde geldt voor het contact met de luchthaven. Je loopt zo even binnen voor een bakkie. Dat is leuk, want het maakt het contact persoonlijk en je leert elkaar dus heel makkelijk kennen.’
Hoe is het om te werken met lesverkeer?
‘Lesverkeer doet veel onverwachte dingen. Anders dan een ‘normaal’ vliegtuig wil een lesvliegtuig bijvoorbeeld niet altijd zomaar landen en afronden. Nee, het landen wordt geoefend en hup, ze starten weer. Bovendien zijn het vaak nog onervaren vliegers – dus ze willen ook nog wel eens de verkeerde kant op vliegen. Zaak dus dat wij heel duidelijk zijn: hier willen we je hebben.’
Wat doe je nog meer als assistent luchtverkeersleider op Eelde?
‘Ik heb een neventaak als roostermaker voor de assistent verkeersleiders. Daarnaast ben ik coach voor trainees – zowel voor de assistenten, als voor de mensen die in opleiding zijn tot luchtverkeersleider. Dat betekent dat ik instructies geef als een trainee een dienst draait. Ik help en coach ze, zodat zij zelfstandig leren werken als luchtverkeersleider of assistent.’
Hoe zie jij jezelf over vijf jaar?
‘Ik heb zelf ook de ambitie om uiteindelijk luchtverkeersleider te worden. Toen ik dat in een eerdere fase probeerde, heb ik het net niet gehaald. Nu ben ik ouder, heb ik meer ervaring en sta ik steviger in mijn schoenen. Ik durf makkelijker “nee” te zeggen als iets niet kan. Sowieso zijn er veel doorstroommogelijkheden bij LVNL. Je kunt je hier op allerlei manieren ontwikkelen.’
Heb je nog tips voor de selectieprocedure?
‘Laat het gewoon op je af komen. Neem de rust om er vol voor te gaan. Zelf had ik ook geen verwachting over wat ze goed of slecht zouden vinden, ik zorgde vooral dat ik mezelf was. Vooral de opdracht waarbij je echt de sim in mag is ook gewoon hartstikke leuk. Daar krijg je echt al een inkijkje in het echte werk.’