Simulator training operator Stef
Training Organisation

Simulator training operator Stef

‘Ik hou echt van de dynamiek in de simulator!’

Als simulator training operator of ‘pseudopiloot’ is Stef dagelijks in de sim te vinden – en daar zit hij helemaal op z’n plek. ‘Ik hou van de verantwoordelijkheid, het snelle schakelen, de uitdaging. Het is geweldig om zo nauw betrokken te zijn bij het opleiden van luchtverkeersleiders.’

Wat houdt jouw werk in?

‘Hoe kan een luchtverkeersleider trainen voor het echte werk? Juist, met allerlei vliegtuigen in de lucht en op de grond, en ‘echte’ piloten aan de andere kant van de lijn. Zo’n piloot, dat ben ik. En met mij nog zo’n vijftig collega’s. Wij besturen de vliegtuigen op de simulator, voeren opdrachten uit van de luchtverkeersleider die aan het trainen is, en zorgen voor de voice communication. Vaak voor meerdere vliegtuigen tegelijk, dus het is lekker snel schakelen.’

‘Tijdens de interne opleiding leer je van alles over vliegen’

Stef Simulator training operator

Moet je dus piloot zijn voor het werk als simulator training operator?

‘Nee hoor, je krijgt intern een opleiding als je bij Training Facilities komt werken. Daarin leer je omgaan met radiotelefonie, leer je van alles over regelgeving in het luchtruim en doe je veel kennis op over de werking van een vliegtuig.

Op die manier kun je tegenspel bieden wanneer zich ongewone situaties of calamiteiten voordoen tijdens het vliegen. Welke acties zijn nodig als de luchtdruk wegvalt? Welke bij een start of landing, en wat doe je bij een noodmelding? Wil een luchtverkeersleider kunnen oefenen met dit soort situaties, dan moet je als simulator training operator ook precies weten wat je moet doen.’

Simulator training operator Stef

Hoe ziet dat trainen in de simulator eruit?

‘Er is een script voor elke opleiding die er gegeven wordt. De ene keer oefenen we met een nadering, de andere keer is er een training voor het Area Control Centre, of er wordt juist geoefend met handelingen op de grond of in de toren. Wij komen dus binnenvliegen, of willen ergens landen of opstijgen, en communiceren met de luchtverkeersleiders.’

Staat het script altijd vast?

‘Zeker niet – de trainers komen geregeld overleggen over het inbouwen van een verrassingselement voor de trainee. Waarop we bijvoorbeeld ineens een noodlanding moeten aankondigen, of een motorbrand. Of een coach vraagt of we even iemand met een zwaar accent kunnen spelen, zodat ook met zo’n situatie geoefend kan worden.

Het gebeurt ook dat er specifieke competenties aangescherpt moeten worden, door bijvoorbeeld foute ‘readbacks’ te geven. En soms zijn we zelf luchtverkeersleider in plaats van piloot, als er getraind moet worden op overleg tussen verschillende verkeersleiders. Lekker dynamisch en afwisselend dus!’

‘Je moet snel kunnen schakelen en doet alles tegelijk. Zelf vind ik dat geweldig’

Stef Simulator training operator

Welke vaardigheden heb je nodig als simulator training operator?

‘In dit werk moet je veel luisteren, praten en invoeren tegelijk. Dat is best moeilijk in het begin, maar hoe meer je het doet, hoe beter dat multitasken gaat. Je zit met een hele rij beeldschermen voor je, waarop de info voor soms wel vijftien vliegtuigen tegelijk te zien is. Je moet dus continu filteren: welke informatie is voor mij? Ook moet je snel kunnen schakelen en goed kunnen focussen, want vaak ben je voor meerdere vliegtuigen tegelijk piloot. Zelf vind ik dat geweldig. Intensief is het natuurlijk ook, dus we houden geregeld pauze.’

Welke opleiding heb jij gedaan?

‘Ik heb op het Scheepvaart en Transportcollege de mbo-opleiding Aviation Operations Officer gedaan. Ik liep stage op Rotterdam airport en bij Transavia, en vond het allemaal superinteressant. Na mijn eerste baan bij de havendienst op Rotterdam the Hague Airport ben ik voor KLM gaan werken, ik deed de afhandeling van privéjets. Ik regelde alles, van catering tot een trap, van het taxivervoer tot het lossen van de bagage, en van het tanken tot het legen van de toiletten. Maar toen een collega overstapte naar LVNL, werd ik nóg enthousiaster van zijn verhalen.’

Wat maakt het zo leuk om te werken als simulator training operator?

‘Het is geweldig om zo nauw betrokken te zijn bij het opleiden van luchtverkeersleiders. Ik hou van de verantwoordelijkheid, van een beetje druk en uitdaging. Wij helpen om de overgang van sim-training naar de werkelijkheid zo klein mogelijk te maken. Dat is mega interessant.

En daarnaast is de sfeer onderling heel goed. Iedereen kent elkaars sterke kanten, en leert van elkaar. Is er bijvoorbeeld iemand nodig die als training moet proberen een verkeersleider van zijn werk te houden, dan weten we precies wie we daarvoor moeten hebben!’

Simulator training operator Stef

Wat is jouw kracht?

‘Ik pak mijn taak serieus op. Dat geldt trouwens echt voor iedereen hier. En ik ben flexibel – wel zo handig in een baan waarin je vroege en late diensten hebt, en ook in de weekenden werkt.’

Wat is jouw favoriete vliegtuig? 

‘De Boeing 777. Die is hartstikke groot en de motoren vind ik onwijs tof. De romp van een 737 past IN zo’n motor, zo groot zijn ze.’

Wat is jouw favoriete bestemming?

‘Ik ben half Grieks en gek op Griekenland, waar ik elk jaar heen ga. Al vond ik Belize ook echt heel mooi.’

Wat geeft je vleugels?

‘Ik word altijd heel blij van terugkomdagen of zomertrainingen waarin we het omgaan met extreme drukte trainen. Ik ben altijd heel trots als we zo’n goede oefendag met z’n allen weten neer te zetten.’’

Hoe ga jij om met tegenwind?

‘Ik zoek hulp. Als ik iets niet weet, is er altijd wel iemand die het wél weet. En deze uitspraak van Henry Ford vind ik ook helpend: “Als alles tegen lijkt te zitten, bedenk dan dat een vliegtuig opstijgt met tegenwind, en niet met de wind mee.”’

Klik hier en solliciteer direct!