Moet je dus piloot zijn voor het werk als simulator training operator?
‘Nee hoor, je krijgt intern een opleiding als je bij Simulator Training Facilities komt werken. Daarin leer je omgaan met radiotelefonie, leer je van alles over regelgeving in het luchtruim en doe je veel kennis op over de werking van een vliegtuig.
Op die manier kun je tegenspel bieden wanneer zich ongewone situaties of calamiteiten voordoen tijdens het vliegen. Welke acties zijn nodig als de luchtdruk wegvalt? Welke bij een start of landing, en wat doe je bij een noodmelding? Wil een luchtverkeersleider kunnen oefenen met dit soort situaties, dan moet je als simulator training operator ook precies weten wat je moet doen.’
Hoe ziet dat trainen in de simulator eruit?
‘Er is een script voor elke opleiding die er gegeven wordt. De ene keer oefenen we met een nadering, de andere keer is er een training voor het Area Control Centre, of er wordt juist geoefend met handelingen op de grond of in de toren. Wij komen dus binnenvliegen, of willen ergens landen of opstijgen, en communiceren met de luchtverkeersleiders.’
Staat het script altijd vast?
‘Zeker niet – de trainers komen geregeld overleggen over het inbouwen van een verrassingselement voor de trainee. Waarop we bijvoorbeeld ineens een noodlanding moeten aankondigen, of een motorbrand. Of een coach vraagt of we even iemand met een zwaar accent kunnen spelen, zodat ook met zo’n situatie geoefend kan worden.
Het gebeurt ook dat er specifieke competenties aangescherpt moeten worden, door bijvoorbeeld foute ‘readbacks’ te geven. En soms zijn we zelf luchtverkeersleider in plaats van piloot, als er getraind moet worden op overleg tussen verschillende verkeersleiders. Lekker dynamisch en afwisselend dus!’