Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport

Rotterdam The Hague Airport is qua aantal vliegbewegingen de derde luchthaven van Nederland (Na Amsterdam Airport Schiphol en Vliegbasis Eindhoven). Naast commercieel en zakelijk vliegverkeer biedt Rotterdam The Hague Airport ook ruimte voor ‘maatschappelijk relevant verkeer’, zoals de politie- en traumahelikopter. Rotterdam, met zijn havens om de hoek, Delft, Den Haag en Scheveningen liggen op vijftien minuten rijden.

Wat maakt het werk van een luchtverkeersleider op Rotterdam The Hague Airport interessant?

Wat Rotterdam The Hague Airport kenmerkt en onderscheidt van de andere vliegvelden, is dat er een drukke mix is van grote vliegtuigen, maatschappelijk verkeer (zoals de traumaheli) en kleiner zakelijk en recreatief verkeer. En dat alles maakt gebruik van één start- en landingsbaan. Je hebt als verkeersleider dus te maken met een grote verscheidenheid aan vliegverkeer.

Ook is er lesverkeer met veel verschil in ervaring van de piloten. Je werkt zowel met vliegtuigen die vliegen met Visual Flight Rules (VFR, op zicht) als met Instrumental Flight Rules (IFR, met behulp van instrumenten).

In 2018 waren er zo’n 18.000 vliegbewegingen. De drukte varieert: in de winter is het iets minder druk, in het voorjaar en de zomer druk.

Radarverkeersleider militair luchtverkeer

Met welk team werk je samen op Rotterdam The Hague Airport?

In totaal werken er 21 verkeersleiders en 10 assistent-luchtverkeersleiders op RHTA. Er zijn zo’n vier diensten per dag en één nachtdienst. Bij een dagdienst bestaat het team uit één luchtverkeersleider en één assistent-luchtverkeersleider.

Radarverkeersleider militair luchtverkeer