Operations Eelde

Operations Eelde

Op Groningen Airport Eelde is luchtverkeersleiding geven een vak apart. Lesvluchten, donorvluchten, businessjets en vakantievluchten: van alles vliegt hier af en aan. Wil jij luchtverkeersleider worden en ben je benieuwd hoe het werk eruit ziet op luchthaven Eelde? Lees dan snel verder!

Werken bij Operations Eelde

Werken bij de luchtverkeersleiding op luchthaven Eelde betekent werken in een klein team. Daardoor leer je elkaar snel kennen en dat is wel zo prettig, op een luchthaven die nog steeds aan het groeien is. Hier worden ruim 70.000 vliegbewegingen afgehandeld door een hechte groep luchtverkeersleiders en assistenten. Oók heel bijzondere vluchten…

Michiel Stationsmanager Operations Eelde

‘Met het begeleiden van de traumahelikopter en donorvluchten redden we letterlijk levens'

Michiel Stationsmanager Operations Eelde

Wat ga je doen als je bij Operations Eelde komt werken?

‘Het werk bij Operations op Eelde is best uniek. Naast vakantievluchten en lijndiensten begeleiden onze luchtverkeersleiders namelijk lesvluchten van de KLM Flight Academy. Dat is dus veel schakelen met piloten die in opleiding zijn – en dat vraagt soms net een beetje extra scherpte. Ook is hier de lifeliner van het mobiel medisch team gestationeerd – dat is de traumahelikopter die dag en nacht met spoed kan worden opgeroepen. En Eelde is een belangrijke luchthaven voor medische donorvluchten. Daarvoor staat dan ook elke nacht een luchtverkeersleider paraat.’

Wat maakt luchtverkeersleiding geven op Eelde nog meer zo uniek?

‘Voor 9 uur ’s morgens en na 19 uur ’s avonds wordt het toren- en radarwerk van de luchtverkeersleiding hier gecombineerd. Net als in het weekend. Dat je die twee taken soms tegelijk uitvoert, maakt het werk heel afwisselend. Wat hier ook bijzonder is, is dat we te maken hebben met ‘opposite approach’. Dat betekent dat twee vliegtuigen op tegengestelde banen hun nadering aanvliegen – bijvoorbeeld als er een piloot in opleiding aan het oefenen is, en er ook net een reguliere vlucht aankomt op de baan die in gebruik is. Het is altijd weer een mooie uitdaging om zo’n opposite approach als luchtverkeersleider te begeleiden.’ 

Luchtverkeersleider op Eelde

Luchtverkeersleider op Eelde

Het verhaal van Oliver

In wat voor team werk je op luchthaven Eelde?

‘Op dit moment bestaat het team op Eelde uit ongeveer twaalf luchtverkeersleiders en elf assistenten. Daarnaast zijn er altijd wel vier of vijf mensen in opleiding. De groep is hier dus wat kleiner dan op Schiphol, en sommige mensen ontwikkelen zich beter in zo’n groep. Het werk is veel minder zakelijk en anoniem dan mensen soms verwachten. Iedereen is heel benaderbaar en dat geeft een vertrouwd gevoel. Sommige collega’s werken parttime. Omdat ze er ook voor hun kinderen thuis willen zijn bijvoorbeeld – en dat juichen wij alleen maar toe.’

Wat zijn de carrièremogelijkheden bij Operations Eelde?

‘Als je een aantal jaar als luchtverkeersleider werkt, kun je je verder ontwikkelen als operationeel expert. Je kunt bijvoorbeeld helpen bij de opleiding van nieuwe luchtverkeersleiders, bij het ontwikkelen van nieuwe procedures voor luchtverkeersleiding, bij safety – je leert hier dus ook veel naast je baan. Het vak van luchtverkeersleider blijft sowieso boeiend, dat merk ik bij iedereen. En de neventaken zorgen dat je je nog meer betrokken gaat voelen. Door contact met vliegclubs, de Flight Academy of een kijkje op de lifeliner, ga je ervaren wat er aan de andere kant van de microfoon gebeurt. En dat is superbelangrijk. Ook mooi: als je hier een aantal jaar werkt, en je hebt die ambitie, dan kun je doorstromen naar bijvoorbeeld Schiphol. Het is heel goed om op verschillende plekken ervaring op te doen, al baal ik natuurlijk soms dat ik mensen moet ‘afstaan’ ;-).’

‘Mijn tip voor de selectie? Heb vertrouwen in jezelf.’

Michiel Stationsmanager Operations Eelde

Heb jij tips voor de selectie voor luchtverkeersleiders?

‘Heb gewoon vertrouwen in je kunnen. De eigenschappen en vaardigheden die we van je vragen, zijn niet echt te trainen. En je zult verrast zijn over de kwaliteiten die van pas komen bij de selectie. Veel mensen denken dat je vooral goed moet zijn in rekenmodellen of wiskunde – maar kunnen omgaan met drukte en verandering is minstens zo belangrijk. Net als een teamplayer-mentaliteit.’

Luchtverkeersleider worden is dus niet alleen iets voor techneuten?

‘Zeker niet! Ook mensen uit andere werkvelden kunnen goed zijn in faciliteren, flexibel zijn, versnellen wanneer het nodig is, zich dienstverlenend opstellen, een teamplayer zijn. Je hoeft dus helemaal niet per se verstand van vliegtuigen te hebben, om hier te komen werken. En ook als je maatschappelijk betrokken bent, is daar ruimte voor bij LVNL. Door bijvoorbeeld mee te denken over slimmere, zuiniger procedures, draag je ook weer bij aan een beter milieu. Ik zie bij steeds meer mensen het besef dat je onderdeel bent van een groter plaatje.’

Ervaringen van medewerkers bij LVNL