Technical supervisor Boy werkt bij ISC

Technical supervisor Boy zijn ervaring

Techniek

‘Zonder onze systemen kunnen luchtverkeersleiders hun werk niet uitvoeren’

Na de opleiding tot Luchtverkeersleider gooide Boy het roer om. Hij koos voor het vak als Technical Supervisor. Een uitdagende technische rol, waarbij de lijntjes met de operatie kort zijn. Dagelijks schakelt Boy in zijn werk met de luchtverkeersleiders. Hij zorgt ervoor dat alle systemen waarop zij werken operationeel blijven. “Dit doe ik niet alleen voor Schiphol, maar voor alle vliegvelden in Nederland. Zonder onze technische systemen kunnen de luchtverkeersleiders hun werk niet uitvoeren.” 

Hoe ziet een dag als technical supervisor eruit?  

“Wij zorgen 24/7 voor de uitvoering van monitoring en control van alle technische systemen die worden gebruikt door de luchtverkeersleiding. Dus niet alleen op Schiphol, maar door het hele land. Op de civiele vliegvelden en een gedeelte van de systemen op de militaire vliegvelden.  

Dit betekent ook dat we in wisseldiensten werken, ochtend- avond- of nachtdiensten. Een dienst bestaat uit de monitoring van technische systemen en het voorkomen en oplossen van technische storingen. Daarnaast staan er reguliere onderhoudswerkzaamheden gepland of systeemupdates. Onze taak is dat deze worden gepland en uitgevoerd, zonder dat de operatie hier hinder van ondervindt.” 

Ben je als technical supervisor in je eentje verantwoordelijk voor alle technische systemen? 

“Nee, je draait een dienst altijd met z’n tweeën, je staat er nooit alleen voor. Gelukkig ook maar, want we monitoren meer dan honderd technische systemen. Als eerste lijn vangen wij de meldingen en storingen op en kijken we of we de melding zelf kunnen oplossen. We schakelen daarna direct met onze collega’s uit de tweede lijn die fysiek aan alle systemen sleutelen.” 

Hoe ben jij technical supervisor geworden?  

“In 2015 ben ik begonnen aan de opleiding tot luchtverkeersleider. Deze heb ik niet gehaald, maar gelukkig kwam er een functie vrij bij Integrated Systems and Control (ISC). Door mijn voorkennis uit de opleiding tot luchtverkeersleider en met een achtergrond in hbo bouwkunde werd ik aangenomen.”

Wat maakt deze functie voor jou uniek?  

“De werkplek die gesitueerd is op de operationele zaal tussen de radarluchtverkeersleiders is heel uniek voor deze functie. Hierdoor sta je in direct contact met een groot gedeelte van de klanten waarvoor we ons werk leveren.  
In de rol als Technical Supervisor heb je een hele brede kennis van ruim honderd systemen, waarbij je als schakel fungeert tussen de operatie en onze technische specialisten. Echt een bijzondere werkplek en functie dus.” 

In de rol als Technical Supervisor ben je de schakel tussen de operatie en techniek

Boy Technical supervisor bij ISC

Hoe ziet de samenwerking met collega’s eruit?   

“In de rol als technical supervisor ben je dus de schakel tussen de operatie en de techniek, waarbij er een hele prettige samenwerking met elkaar is. Iedereen weet zijn eigen rol en acteert hier ook naar. Het contact gaat zoveel mogelijk face-to-face als dat kan. We hebben korte lijnen met elkaar, waardoor we snel kunnen schakelen. Dat moet ook wel, want als er een systeem in onderhoud is kan dit direct impact hebben op de operatie.” 

Hoe draag jij met jouw werk bij aan een veilige luchtvaart?

“Doordat wij 24/7 de monitoring en control van alle technische systemen doen. Wanneer er verstoringen zijn of gepland onderhoud plaatsvindt proberen we de impact zo snel mogelijk te minimaliseren. Zo zorgen we ervoor dat de systemen operationeel blijven en het vliegverkeer veilig en efficiënt kan worden afgehandeld. Als de luchtverkeersleiders geen hinder ondervinden in de systemen, hebben wij ons werk goed gedaan. “ 

Hoe zou je de werksfeer omschrijven?  

“Binnen het team hebben we een hele goeie samenwerking en een fijne werksfeer. Door de wisseldiensten kom je continu met andere collega’s binnen de afdeling in aanraking. We dragen allemaal dezelfde verantwoordelijkheid en moeten honderd procent op elkaar kunnen vertrouwen. Daardoor is de onderlinge band heel goed.” 

Als jij je team binnen drie woorden zou moeten omschrijven?   

“Verantwoordelijk, zelfredzaam, actie.” 

Welke karaktereigenschappen zijn cruciaal in jouw rol? 

“Toch wel werken onder druk, overzicht houden, acteren in crisissituaties, nauwkeurig en zelfstandig kunnen werken. Doordat een storing of crisis elk moment kan gebeuren moet je besluitvaardig zijn en communicatief vaardig.”

Zou je anderen de functie aanraden?  

“Zeker! Je komt in een dynamische en unieke werkomgeving terecht. Je bent daarbij de schakel tussen de operatie en techniek, waarbij je bijdraagt aan de veiligheid en efficiënte van het luchtverkeer boven Nederland.  In het geval van storingen of grote systeem releases kan je je echt laten zien in de rol als Technical Supervisor en heb je een grote verantwoordelijkheid. Je start met een betaalde interne opleiding waarin je alle ins en outs van onze systemen leert kennen. Vanaf dag één word je goed opgevangen en begeleid door collega’s die hun kennis graag met je delen.” 

Technical supervisors Sebastiaan en Boy zorgen dat luchtverkeersleiders ongehinderd kunnen werken

Technical supervisors Sebastiaan en Boy zorgen dat luchtverkeersleiders ongehinderd kunnen werken

In de serie Tech Control volgen we specialisten in diverse technische functies bij LVNL.

Interessegebieden bij LVNL