Fabian, systeemspecialist navigatie bij LVNL

Systeemspecialist navigatie Fabian vertelt

Techniek

‘“We doen het veilig, of we doen het niet.”’

Fabian studeerde af bij de afdeling Communicatie, Navigatie en Surveillance (CNS). En de resultaten uit zijn afstudeerscriptie? Die wou hij zelf eigenlijk wel implementeren binnen de organisatie. Gelukkig was er ruimte en kon hij in 2019 aan de slag als systeemspecialist voor het domein navigatie. “Samen met mijn collega’s houd ik mij nu bezig met het ontwerp en coördinatie van wijzigingen aan navigatiesystemen. Om daarna die bijdrage aan een veilig vliegverkeer op Schiphol fysiek terug te zien, is wel heel gaaf.”

Wat doe je als systeemspecialist bij LVNL?  

“Als systeemspecialist draag je de verantwoordelijkheid voor het juist functioneren van onze navigatiesystemen. Daarnaast zorgen we voor een tijdige vervanging van verouderde systemen en houden we in de gaten of de systemen aan de gestelde internationale en nationale veiligheidseisen voldoen. Ik doe dit voor het domein navigatie, dat betekent dat wij deze werkzaamheden specifiek uitvoeren voor alle navigatiesystemen zoals het Instrument Landing System (ILS), Distance Measuring Equipment (DME) of VHF Omnidirectional Range station (VOR).” 

Wat zijn de taken die je uitvoert? 

“Mijn collega’s en ik houden ons bezig met het ontwerp en de coördinatie van wijzigingen aan systemen. We zorgen ervoor dat alle betrokken afdelingen op de hoogte zijn van de voorgestelde wijzigingen en dat de uitvoerende partijen weten wat ze moeten doen. Dit kan het opstellen van een testplan zijn dat moet worden uitgevoerd of een aanpassing in de configuratie van een systeem. Zolang de operatie geen last krijgt door uitval van een van onze systemen, hebben wij ons werk goed gedaan.” 

Wat is het verschil tussen 1e, 2e en 3e lijn onderhoud bij LVNL?  

“De 1e lijnonderhouders zijn onze technical supervisors, zij werken op de operationele zaal waar ook verkeersleiders zitten. Zij zijn het eerste contact tussen de operatie en onze technische systemen en vangen de eerste meldingen op. Wanneer zij een melding niet op kunnen lossen, komen we bij de tweede lijn uit. Onze maintenance specialisten zorgen voor het oplossen van verstoringen en het voorkomen daarvan door de fysieke uitvoering van al het onderhoud. Wij werken zelf als systeemspecialist 3e lijn. Dit betekent dat we meer theoretisch onderzoek doen, ontwerpen ontwikkelen, contact onderhouden met leveranciers en testplannen schrijven. Hiermee ondersteunen we de maintenance specialisten bij onderhoud en complexe problemen.  

Wat maakt deze functie voor jou uniek?  

“Wat het toffe van deze functie is, het is echt een combinatie van werken op kantoor en daadwerkelijk aanwezig zijn in het veld bij de systemen. Wij maken het ontwerp en coördineren de wijzigingen op onze systemen, dat is soms best theoretisch. Vervolgens gaan we fysiek het veld in om de systemen te controleren. Hierdoor zie je direct de impact op de operatie terug.” 

“Zolang de operatie geen last krijgt door uitval van één van onze systemen, hebben wij ons werk goed gedaan.”

Fabian Systeemspecialist navigatie

Hoe ziet de eerste periode binnen deze functie eruit? 

“Je wordt in het begin gekoppeld aan een ervaren collega die je wegwijs maakt. Ook zijn er verschillende trainingen die je volgt om meer bekend te raken met de verschillende systemen die we beheren. Leergierig zijn is daarom echt noodzakelijk.” 

Welke eigenschappen moet je al in huis hebben?  

“Verantwoordelijkheidsbesef is heel belangrijk. In onze functie geldt: ‘we doen het veilig, of we doen het niet’. Daarnaast is kennis van Radio Frequency techniek ook handig en moet je graag willen samenwerken.” 

Hoe ziet werken binnen LVNL eruit en is het naar verwachting? 

“LVNL is een groot bedrijf en biedt een dynamische omgeving waarin geen dag hetzelfde is, met uniek werk dat nergens anders in Nederland te vinden is. Mijn verwachting was dat ik in een leuk team terecht zou komen. En dat is gelukkig uitgekomen! Want met een klein maar fijn team van 8 professionals met uiteenlopende leeftijden werken we veel samen. Je merkt dat iedereen altijd voor elkaar klaarstaat en bereid is om elkaar te helpen.” 

Wat voor advies zou je geven aan iemand die net begint als systeemspecialist? 

“Als je een leergierig bent, veel verantwoordelijkheidsbesef hebt en interesse in techniek hebt dan zit je in deze functie zeker goed op je plek. Je leert het meest als je echt bij de systemen zelf aanwezig bent en ziet wat er gebeurt. Regelmatig zijn wij dus op de luchthaven te vinden tussen de systemen die wij beheren. Durf vooral vragen te stellen en loop veel mee met collega’s op uiteenlopende onderwerpen.”

Systeemspecalisten Martijn en Fabian ontwerpen systemen om vliegverkeer veilig te houden

Systeemspecalisten Martijn en Fabian ontwerpen systemen om vliegverkeer veilig te houden

In de serie Tech Control volgen we specialisten in diverse technische functies bij LVNL.

Interessegebieden bij LVNL