Systeemspecialist CNS SUR Rik

Systeemspecialist CNS Surveillance

IT en Data

‘“Als engineer werk je dicht op de operatie, dat zie je bijna nergens anders.”’

Een kijkje achter de schermen bij Rik, Systeem Specialist CNS – Surveillance. Bij Luchtverkeersleiding Nederland zorgen we ervoor dat verkeersleiders 24/7 een betrouwbaar verkeersbeeld hebben. Oftewel: dat ze precies zien waar ieder vliegtuig zich bevindt. Daar komt verrassend veel techniek bij kijken – en daar komt Rik om de hoek kijken. Als Systeem Specialist CNS – Surveillance werkt hij aan systemen die zorgen dat de  meest actuele surveillance informatie op het scherm van de verkeersleider verschijnt. "Wat je ziet, is maar het topje van de ijsberg.”

Kun je omschrijven wat jouw werk als systeemspecialist inhoudt?

“Wat de verkeersleiders op hun schermen zien, komt uit tientallen bronnen: de klassieke radars, , weerradars grond radars, multilateratie systemen en buitenlandse radar netwerken. Een ander systeem van ons combineert al die signalen tot één kloppend geheel. Zo zorgen we ervoor dat je maar één vliegtuig ziet – niet drie radarsignalen van datzelfde toestel. Die intelligentie, dat is de tracker, mijn specialisme. Als CNS Surveillance team werken we op de achtergrond, maar spelen we een cruciale rol. Wij verzamelen de data van de locaties van de vliegtuigen, en sturen die data door naar de operationele systemen van de verkeersleiders.”

Wat een luchtverkeersleider op zijn radarscherm ziet, wordt opgebouwd door tal aan technische systemen

Rik Systeemspecialist CNS Surveillance

hoe ziet een gemiddelde werkdag voor jou eruit?

“Een vaste routine? Die is er nauwelijks. We beginnen de dag meestal met een overleg met het Maintenance SUR-team. Samen nemen we door wat er speelt, of er incidenten zijn geweest of updates nodig zijn. Het is ook een goed moment om even bij te praten.

Daarna is het een afwisseling van analyseren, overleggen en ontwikkelen. We onderzoeken incidenten, voeren systeemwijzigingen door of werken aan verbeteringen. Wat ik mooi vind: je zit hier heel dicht op de operatie. Soms test je een wijziging samen met een verkeersleider in de testruimte. Als die goedgekeurd wordt, gaat ’ie ’s nachts live.”

kun je een voorbeeld geven van een project waar je aan werkt?

“Momenteel werk ik aan de vervanging van de TAR 1-radar op Schiphol – een groot project. Maar ook de tracker zelf – ARTAS – is een van ‘mijn’ systemen. Daarin combineren we alle gegevens uit verschillende radars. Als een radar bijvoorbeeld minder goed ‘ziet’ vanwege een gebouw of obstakel, dan zorgen wij dat de informatie uit een andere bron dat compenseert. Zo blijft het vliegtuig voor de verkeersleider altijd goed zichtbaar.

Daarnaast zijn er tal van andere systemen: van multilateratie op de Noordzee tot de gateway die alle buitenlandse surveillance-informatie binnenhaalt. “We beheren er wel 20. En omdat we in ons team allemaal in duo’s werken, is er altijd back-up die de kennis paraat heeft over bepaalde systemen.”

Systeemspecialist Rik in de testomgeving aan het werk bij CNSI

Systeemspecialist Rik in de testomgeving aan het werk bij CNSI

Wat vind je zo leuk aan je werk? 

“Het is super technisch, analytisch en elke dag anders. Je krijgt complexe vraagstukken en zoekt daar een slimme oplossing voor. Het mooiste is dat je direct impact hebt op de operatie. Als iets werkt, zie je het meteen terug in het echte werk – dat is toch fantastisch?”

Hoe ziet de samenwerking met andere afdelingen eruit? 

“Naast de techniek is samenwerking een belangrijk onderdeel van mijn werk. We overleggen veel met collega’s van andere afdelingen, bijvoorbeeld met het maintenance team of met ISC over geplande releases. Maar ook internationaal werken we samen – soms zitten we letterlijk in Brussel met andere luchtverkeersorganisaties om te bespreken hoe zij hun systemen hebben ingericht. En ook met Defensie hebben we veel contact: hun radars zijn cruciaal voor de dekking van het Nederlandse luchtruim.”

Is het gemakkelijk om ook buiten je directe werkcontext te netwerken?

“Toen ik hier begon, merkte ik dat je vooral  collega’s  binnen  je eigen afdeling goed leert kennen. Als je veel met andere teams samenwerkt, is het leuk om de rest van het bedrijf ook beter te leren kennen. Daarom sloot ik me aan bij JongLVNL. Inmiddels zit ik in het bestuur. We organiseren events, borrels en uitjes om jonge collega’s met elkaar te verbinden – juist ook buiten de werkvloer. Daardoor heb ik nu een netwerk door heel LVNL heen opgebouwd. En daar zijn ook gewoon vriendschappen uit ontstaan.” 

Wij zien in de data waar een vliegtuig zich bevindt en sturen die data door naar de operationele systemen van de verkeersleiders

Rik Systeemspecialist CNS Surveillance

Hoe ben je bij LVNL terechtgekomen?

“Na mijn studie lucht-en ruimtevaarttechniek in Delft heb ik stage gelopen bij LVNL. Ik zat toen bij de afdeling CNS Navigatie en wist meteen: dit is gaaf. Na mijn afstuderen ben ik teruggekomen bij de afdeling CNS, maar dit keer bij het team Surveillance.”

Heb je zelf ook affiniteit met luchtvaart?

“Mijn studie Lucht- en Ruimtevaarttechniek in Delft koos ik niet omdat ik per se gek ben op vliegtuigen, maar omdat het technisch uitdagend en breed toepasbaar is. Het is echt een vooraanstaande techniek en dat sprak me aan. In mijn omgeving heb ik vrienden die vliegtuigen op zicht herkennen – dat ben ik dan weer niet. Ik wilde vooral iets technisch doen waar ik veel kanten mee op kon.”

Eén laatste uitsmijter voor potentiële sollicitanten, waar zou jij ze mee overhalen?

“Wat ik echt bijzonder vind aan LVNL? Als engineer werk je zó dicht op de operatie, dat zie je nergens anders. Je zit niet ergens achteraf code te schrijven waar je nooit de impact van ziet – nee, jij zorgt ervoor dat een verkeersleider realtime kan vertrouwen op de juiste data. En dat is best wel vet.”