Ik begon als assistent en groeide door tot luchtverkeersleider.
LVNL gebruikt cookies om de website optimaal te laten functioneren, sommige worden geplaatst voor diensten van derden. Meer weten? Lees ons cookiebeleid op cookieverklaring
Ik begon als assistent en groeide door tot luchtverkeersleider.
Rosemijn wist lange tijd niet precies wat ze wilde doen. Toch belandde ze uiteindelijk bij LVNL, waar ze na een aantal omwegen nu als luchtverkeersleider op Rotterdam Airport werkt. Ze vertelt over haar pad, haar ervaringen tijdens de opleiding en hoe het is om binnen hetzelfde team door te groeien.
“Na mijn bachelor Aerospace Engineering wist ik nog niet goed welke richting ik op wilde,” vertelt Rosemijn. “Ik ging eerst aan de slag in de IT terwijl ik de selectieprocedure voor luchtverkeersleider doorliep. Die had ik namelijk op aanraden van een kennis gestart, zelf is hij luchtverkeersleider en dacht dat het goed bij me zou passen. Ik houd van puzzelen en wilde een praktische baan, dus het sprak me direct aan.”
In 2019 startte Rosemijn met de opleiding bij LVNL. Na de basistraining werd ze geplaatst op Schiphol Tower/Approach. “Die opleiding heb ik uiteindelijk niet gehaald,” vertelt ze open. “Maar gelukkig mocht ik door naar Rotterdam voor een nieuwe kans. Door corona waren de opleidingsplekken daar bezet, maar ik kon wél starten als verkeersleidingsassistent. Dat bleek een waardevolle tussenstap.”
Het gaf me een compleet beeld van wat er allemaal bij luchtverkeersleiding komt kijken, een mooie voorbereiding op de opleiding tot luchtverkeersleider
Rosemijn Luchtverkeersleider
“Als assistent was ik het aanspreekpunt voor onder andere de havendienst, vogelverjaging, sleepdiensten en drones van hulpdiensten. Je houdt het overzicht op het veld, bent verantwoordelijk voor delivery, en werkt nauw samen met allerlei andere afdelingen, zoals de Operationele Helpdesk en het Flight Service Center. Het gaf me een compleet beeld van wat er allemaal bij luchtverkeersleiding komt kijken, een mooie voorbereiding op de opleiding tot luchtverkeersleider.”
Luchtverkeersleider Rosemijn aan het werk op Rotterdam The Hague Airport
“De opleiding begon met een intensieve kennismakingsweek in de duinen van Schoorl, gevolgd door theorielessen en radiotelefonie-training. Daarna kwamen de plaatsingsweken: simulatortrainingen op verschillende werkplekken om te ontdekken wat het beste bij je past. Helaas viel dit voor ons precies in de coronaperiode, dus veel liep anders dan gepland.”
Na haar eerste plaatsing op Schiphol Tower/Approach stapte Rosemijn over naar de opleiding tot verkeersleidingsassistent op Rotterdam, en daarna ging ze verder met de opleiding tot luchtverkeersleider – dit keer met succes.
Wat ze het lastigst vond tijdens de opleiding? “De afwisseling tussen drukte en rust. Op Rotterdam is het hollen of stilstaan. Als het rustig was, dacht ik te veel na en durfde ik geen knopen door te hakken. Als het druk was, had ik geen tijd om te twijfelen en ging het juist goed. Dan merk je: mijn eerste ingeving klopt meestal. Dat geeft vertrouwen.”
Op Rotterdam is het hollen of stilstaan.
Rosemijn Luchtverkeersleider
Nu haar opleiding is voltooid werkt Rosemijn als luchtverkeersleider op zowel de toren als bij approach op de Operationele Zaal op Schiphol Oost. “Rotterdam is 24 uur per dag open, dus je werkt wisselende diensten: vroeg, laat, midden op de dag of ’s nachts. Het ene moment begeleid je vakantiecharters, het andere moment een traumahelikopter, parajumpers of militair verkeer. Geen dag is hetzelfde.”
Wat het grootste verschil is tussen toren en approach? “In de toren zie je de vliegtuigen en kun je visueel separeren. Bij approach werk je met radar en houd je grotere marges aan. Op rustige dagen kan het zijn dat je op approach relatief weinig verkeer hebt, terwijl je op de toren achter elkaar aan het praten bent met pleziervluchten en lesverkeer. Dat contrast maakt het werk zo dynamisch.”
Luchtverkeersleider Rosemijn aan het werk op Approach
Doorgroeien van assistent naar luchtverkeersleider binnen hetzelfde team had voor Rosemijn grote voordelen. “Ik kende mijn collega’s al en voelde me daardoor snel op mijn gemak. Dat helpt enorm, zeker in een intensieve opleiding waarin veel op je afkomt. Ik ben iemand die eerst de kat uit de boom kijkt, dus voor mij was dat ideaal.”
Een bijzonder moment staat haar nog goed bij. “Een jonge leerlingvlieger maakte zijn eerste solovlucht, maar raakte door slechter weer dan verwacht gedesoriënteerd. Hij had geen zicht meer op de grond en raakte in paniek. Samen met een instructeur in de buurt hebben we hem stap voor stap geholpen. Uiteindelijk is hij veilig geland. Dat zijn de momenten waarop je echt voelt waarom dit werk ertoe doet.”
Tot slot heeft Rosemijn nog een boodschap voor wie twijfelt over een carrière als luchtverkeersleider: “Gewoon proberen. Veel mensen denken dat ze het niet kunnen, maar je kunt vaak meer dan je denkt. En lukt het niet, dan heb je er niks mee verloren. Maar als het wél lukt? Dan heb je een baan voor het leven.”