Van kantoorbaan naar werken op de Schiphol Toren als verkeersleidingsassistent/outbound planner.

Van kantoorbaan naar werken op de Schiphol Toren

Luchtverkeersleiding

Emilie verruilde haar bureau voor een baan op de Schiphol Toren en werkt nu midden in de operatie.

Van jongs af aan was ze gefascineerd door alles wat vliegt. Die passie bracht haar naar de opleiding Aviation Studies en later naar een master in veiligheid. Toch miste er iets: de directe betrokkenheid bij het vliegverkeer. Inmiddels werkt Emilie als verkeersleidingsassistent/outbound planner op de toren van Schiphol;  precies waar ze wil zijn.

Van luchtvaartstudie naar de toren van Schiphol

“Tijdens mijn studie kreeg ik een breed beeld van de luchtvaartindustrie: van logistiek en planning tot veiligheid en operatie. Na mijn bachelor besloot ik me verder te verdiepen in het veiligheidsdomein met een master Besturen van Veiligheid.

Via die route kwam ik uiteindelijk terecht bij LVNL, waar ik begon op de safety-afdeling op kantoor. Een hele leerzame en interessante start van mijn carrière. Maar na een aantal meeloopdiensten op de toren wist ik het zeker: het operationele werk sprak mij veel meer aan dan een kantoorbaan. Toen er een vacature vrijkwam voor de functie VLA/OPL, hoefde ik niet lang na te denken. Ik wist meteen: deze kans moet ik pakken.”

Die afwisseling en de unieke werkomgeving maken het werk voor mij echt bijzonder.

Emilie Verkeersleidingsassistent/Outbound Planner

Drie rollen, één dynamische functie

“Als verkeersleidingsassistent/outbound planner vervul je tijdens je dienst drie verschillende rollen: delivery, outbound planner en verkeersleidingsassistent. Die afwisseling maakt het werk ontzettend boeiend.

In de rol van delivery ben je verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste klaring aan vertrekkende vliegtuigen. Samen met de supervisor bepaal je welke startbanen gebruikt worden, afhankelijk van de wind en de voorkeuren van de luchtverkeersleiding. Zodra een vliegtuig zich gereed meldt voor vertrek, komt de outbound planner in actie. In die rol bepaal je het juiste moment van vertrek, waarbij je rekening houdt met de drukte op het veld, de slottijden en de optimale verdeling van routes over de beschikbare startbanen. Tijdens piekmomenten, wanneer er bijvoorbeeld twee startbanen tegelijk worden gebruikt, is het jouw taak om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt.

Verkeersleidingsassistent/Outbound Planner Emilie

Verkeersleidingsassistent/Outbound Planner Emilie aan het werk op de Schiphol Toren

Als verkeersleidingsassistent zit je naast de luchtverkeersleider en ondersteun je hem of haar in het bewaken van het overzicht. Je hebt contact met voertuigen die zich over het veld bewegen en begeleidt vliegtuigen die worden versleept. In geval van een calamiteit ben jij degene die de brandweer te woord staat en veilig door het veld navigeert.”

Werken op de toren: elke dag anders

“Wat ik vooral leuk vind aan deze functie is dat je elke dag in de toren van Schiphol werkt en afwisselt tussen drie verschillende posities. Je werkt steeds met een ander team, wat zorgt voor veel variatie in sfeer en dynamiek. Die afwisseling en de unieke werkomgeving maken het werk voor mij echt bijzonder.

Wat ik ook heel erg waardeer, is dat je na je dienst echt klaar bent. Je neemt geen werk mee naar huis, waardoor je tijdens je dienst volledig gefocust kunt zijn en daarna alle ruimte hebt voor ontspanning, sporten of leuke dingen doen met vrienden.”

Vaardigheden die je nodig hebt

“Voor deze functie is het belangrijk dat je goed kunt presteren onder druk, duidelijk communiceert en snel beslissingen kunt nemen. Gelukkig krijg je bij LVNL een uitgebreide opleiding, waarbij je eerst een tijd op de simulator werkt. Zo kun je deze vaardigheden goed trainen voordat je echt aan de slag gaat. Je hoeft vooraf geen specifieke kennis van de luchtvaart te hebben, alles wordt intern aangeleerd en geoefend.”

Op een gemiddelde werkdag wissel je tussen de drie rollen: delivery, outbound planner en verkeersleidingsassistent.

Emilie Verkeersleidingsassistent/Outbound Planner

Een gemiddelde werkdag op Schiphol

“Elke dag is anders. Je werkt in een onregelmatig dienstverband met elke zes weken een nieuw rooster. De dagdiensten lopen van 06:00 tot 23:00, en daartussen draai je ook twee nachtdiensten per rooster. Tijdens die nachtdiensten mag je ook een groot deel van de tijd slapen.

Op een gemiddelde werkdag wissel je tussen de drie rollen: delivery, outbound planner en verkeersleidingsassistent. Meestal werk je drie blokken van ongeveer anderhalf tot twee uur, met daartussen een uur pauze. Die afwisseling houdt het werk leuk en uitdagend.”

Samenwerken op de toren

“De samenwerking met luchtverkeersleiders en andere collega’s op de toren ervaar ik als heel positief. Het is leuk dat je elke dag met een ander team werkt, wat zorgt voor een frisse dynamiek. Met elk team probeer je zo goed mogelijk samen te werken en elkaar te ondersteunen, zodat het hele proces rondom de afhandeling van vliegtuigen soepel verloopt.”

Verkeersleidingsassistent/Outbound Planner Emilie

Doorgroeien binnen LVNL

“Binnen LVNL zijn er volop doorgroeimogelijkheden. Op dit moment ben ik naast mijn functie ook instructeur op de toren en geef ik opleiding op de simulator. Voor later in mijn carrière zijn er nog allerlei opties om je verder te ontwikkelen. Zo kun je bijvoorbeeld één dag per week bij verschillende afdelingen op kantoor werken als operationeel expert, teammanager worden of onderdeel worden van het opleidingsteam. Er zijn genoeg mogelijkheden om afwisseling te zoeken in je werkzaamheden.”

Een aanrader voor iedereen

“Ik zou deze functie echt aan iedereen aanraden. Ik ben superblij dat ik de overstap heb gemaakt van kantoor naar een operationele functie op de toren. Voor mij is dit de perfecte baan: ik ga elke dag met plezier naar mijn werk, heb geen werkstress en hoef me nooit zorgen te maken over deadlines. Dus ben je op zoek naar een leuke, uitdagende baan met veel vrije tijd en fijne collega’s? Kom dan bij ons solliciteren, wie weet word jij mijn nieuwe collega!”