Verkeersleidingsassistent Suze
Operations

Aspirant Verkeersleidingsassistent Suze

‘Je levert al snel een grote bijdrage aan de operatie, dat geeft enorm veel voldoening.’

Na jarenlang gewerkt te hebben als verpleegkundige op de neonatologie, waar ze zorgde voor de kleinste en meest kwetsbare patiënten, besloot Suze een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ze is nu bijna klaar met haar opleiding tot Verkeersleidingsassistent bij het Area Control Centre en Approach. Een functie met veel vrijheid, leuke collega’s en waar ze direct betrokken is bij het veilig en efficiënt afhandelen van al het vliegverkeer boven Nederland.

HOE ZIET DE OPLEIDING TOT VERKEERSLEIDINGSASSISTENT AREA CONTROL CENTRE EN APPROACH ERUIT?

'Je begint met de basistheorie op Schiphol Oost, die ongeveer acht weken duurt. Vervolgens krijg je vier weken theorielessen voor de functie van Flight Data Assistent (FDA). Na afronding hiervan start je met de On the Job Training (OJT), waarbij je gedurende ongeveer vier maanden het werk in de praktijk uitvoert onder begeleiding van een coach totdat je klaar bent om zelfstandig als FDA te werken. Dit eerste deel wordt afgesloten met een praktijkexamen.

Wanneer je dit examen succesvol hebt afgerond, ga je verder met het theoretische gedeelte voor de functie van Verkeersleidingsassistent Approach (VLA Approach), gevolgd door de On the Job Training (OJT) als VLA Approach. Dit praktijkgedeelte duurt ongeveer twee maanden en eindigt opnieuw met een praktijkexamen. Als je ook dit examen haalt, ben je volledig bevoegd om zelfstandig aan het werk te gaan.'

'Het is een ontzettend boeiende omgeving om in te werken, waarbij elke dag nieuwe uitdagingen biedt'

Suze Aspirant verkeersleidingsassistent

Wat is het leukst aan de opleiding?

'Door de On the Job Training word je snel onderdeel van het team en bent je al actief bezig met het vliegverkeer. Het is een ontzettend boeiende omgeving om in te werken, waarbij elke dag nieuwe uitdagingen biedt. Bovendien merk je al gauw dat je een grote bijdrage levert aan de operatie, wat enorm veel voldoening geeft. Het gevoel van direct betrokken zijn bij de veiligheid en efficiëntie van al het vliegverkeer maakt deze rol bijzonder en waardevol.'

Verkeersleidingsassistent Suze

Verkeersleidingsassistent Suze aan het werk bij LVNL

En wat vind je het moeilijkst? 

‘De theorie is uitgebreid, maar ik heb het zelf niet echt als moeilijk ervaren. Het grote voordeel is dat je de opgedane kennis meteen in de praktijk kunt toepassen, wat het leerproces enorm versterkt. Ik heb de theorie vrij snel doorlopen, al vereist het natuurlijk wel de nodige inzet en toewijding. De tijd en moeite die je erin steekt, verdienen zich echter snel terug door de praktische ervaring en voldoening die je opdoet. Het directe verband tussen theorie en praktijk maakt het leertraject niet alleen effectiever, maar ook erg motiverend.’

Hoe ziet jouw dag eruit?

‘Je kunt de ene dienst worden ingeroosterd als Flight Data Assistent (FDA) en de andere dienst als Verkeersleidingsassisent Approach (VLA Approach), wat zorgt voor veel afwisseling in je werk. Inmiddels ben ik volledig gecertificeerd en werk ik zelfstandig als FDA. Voor de functie van VLA Approach ben ik nog in opleiding, maar ik ben bijna klaar om ook deze rol zelfstandig te vervullen.

'Deze variatie en flexibiliteit maken het werk zowel uitdagend als boeiend, waardoor geen enkele dag hetzelfde is'

Suze Aspirant verkeersleidingsassistent

Een dienst duurt maximaal zes tot zeven uur, inclusief rusttijden, wat veel flexibiliteit biedt. Bovendien werk ik onregelmatige diensten, wat me nog meer vrijheid geeft om mijn tijd in te delen. Deze variatie en flexibiliteit maken het werk zowel uitdagend als boeiend, waardoor geen enkele dag hetzelfde is!'

WAT HOUDT JOUW WERK ALS FLIGHT DATA Assistent IN?

'Als Flight Data Assistent (FDA) ben je verantwoordelijk voor het verwerken van vluchtplannen, het aanbrengen van noodzakelijke aanpassingen hierin en het optimaliseren van de gegevens die een verkeersleider ziet. Je zorgt ervoor dat alle informatie die een verkeersleider ontvangt zo nauwkeurig en helder mogelijk is, waardoor er minimale ruis ontstaat. Dit stelt verkeersleiders in staat efficiënter te werken en zich volledig te concentreren op de kern van hun taak: het veilig begeleiden van het luchtverkeer. Daarnaast draag je bij aan de tijdsefficiëntie door ervoor te zorgen dat verkeersleiders zo min mogelijk worden afgeleid door randzaken en zich kunnen richten op de cruciale aspecten van hun werk. Hierdoor speel je een essentiële rol in het verbeteren van de algehele operationele efficiëntie en veiligheid.'

Aspirant Verkeersleidingsassistent Suze

EN WAT HOUDT JOUW WERK IN ALS VERKEERSLEIDINGSASSISTENT APPROACH?

'Als Verkeersleidingsassistent Approach (VLA Approach) heb je een diverse reeks verantwoordelijkheden. Je bent verantwoordelijk voor het communiceren van baancombinaties, het nauwlettend monitoren van het luchtverkeer en fungeert als een tweede paar ogen voor de supervisor. Daarnaast onderhoud je contact met de crisiscoördinator en andere externe partijen zoals meteorologische diensten en zweefvliegers en speel je een onmisbare rol bij roosterzaken. Deze rol vereist een combinatie van nauwkeurigheid, communicatieve vaardigheden en het vermogen om snel en effectief te schakelen tussen verschillende taken en belanghebbenden.'

WAT MAAKT DEZE FUNCTIE NOU ZO UNIEK?

'Wat ik vooral leuk vind aan mijn werk is het effectief en efficiënt met elkaar kunnen werken. Het is gaaf om te zien hoe alles naadloos op elkaar aansluit; iedere operationele collega begrijpt direct waar we het over hebben, wat bijdraagt aan een vlotte operatie. Daarnaast is er sprake van een grote onderlinge verbondenheid; we zijn goed op elkaar ingespeeld en weten precies wat ieders rol is. Het is geweldig om in een team te werken waar ook het sociale aspect zo belangrijk is!

De afwisseling binnen mijn functie als Flight Data Assistent (FDA) en Verkeerleidingsassistent Approach (VLA Approach) is ook een grote plus. Het houdt het werk uitdagend en interessant.'