Maintenance engineer navigation
Maintenance, Monitoring and Control

Maintenance engineer bij Maintenance, Monitoring and Control

‘Geweldig om vlak naast die opstijgende machines te werken’

Jack is maintenance engineer navigation bij de afdeling Maintenance, Monitoring and Control, ofwel MMC. Hij is regelmatig te vinden op de landingsbanen, om onderhoud te plegen aan de ILS-systemen. Die zorgen ervoor dat vliegtuigen ook bij dikke mist en slechte weersomstandigheden veilig kunnen landen. ‘Die systemen moeten áltijd foutloos hun werk doen. Het is mooi om daaraan bij te dragen.’

Wat doe je als maintenance engineer navigation?

‘Ik werk als maintenance engineer navigation in de tweede lijn. Bij de eerste lijn worden werkzaamheden gecoördineerd en komen storingen binnen. Komen ze er in de eerste lijn niet uit, dan wordt de tweede lijn ingeschakeld en komt ons team in actie. Als maintenance engineer navigation werk ik mee aan het beheer en onderhoud van de verschillende navigatiesystemen van LVNL. Het grootste deel van ons werk is het uitvoeren van preventief onderhoud, en daarnaast verhelpen wij mogelijke storingen op de navigatiesystemen. Daarvoor moet ik dus regelmatig op pad, naar luchthavens door het hele land, voor onderhoud en storingen.’

'De ene dag voer ik onderhoud uit op Schiphol, de andere dag sta ik ineens een baken te repareren op Texel'

Jack Maintenance engineer

Hoe ziet jouw werkdag bij de afdeling MMC eruit?

‘In principe volgen we een heel duidelijk onderhoudsschema, tenzij er ineens een acute storing is die aandacht vraagt. Ik werk meestal overdag, maar soms ook in de nacht: als wij aan de landingsbaan werken, moet die worden afgesloten en ’s nachts is het vaak het rustigst. Ook voor systemen die moeten worden uitgeschakeld bij onderhoud, kan de nacht het beste tijdstip zijn. Ik vind dat wel mooi, want dan kun je lekker ongestoord doorwerken. Je moet trouwens sowieso flexibel zijn in dit werk, want als er ergens een grote storing is, ziet de agenda er weer compleet anders uit. Ben je opeens een baken aan het repareren op Texel, in plaats van gepland onderhoudswerk op Schiphol.’

Maintenance engineer bij Maintenance, Monitoring and Control

Jack, maintenance engineer bij LVNL

wat zijn de mooie projecten voor een maintenance engineer bij lvnl?

‘De grootste klus die we nu doen, is het vervangen van het ILS-systeem. Als maintenance engineers zijn wij betrokken bij de installatie, het inregelen en testen van het systeem. Fysiek langs de landingsbaan dus. Daar gaat flink wat werk in zitten, soms ook in de avond of nacht. Vaak zijn we met verschillende partijen tegelijk aan het werk - de aannemer die een nieuw fundament maakt bijvoorbeeld, de leverancier die de antennes opbouwt en wij. En dat allemaal in een beperkte hoeveelheid tijd: op Schiphol moet alles passen!’

Hoe ben je bij LVNL terechtgekomen?

‘Via mijn werk bij Defensie, waar ik een mbo 4-opleiding deed in radarsystemen. Ik werkte vervolgens bij de marine als radartechnicus. Ook een mooie baan hoor – ik ben onder meer uitgezonden geweest naar het Caribisch gebied – maar na een aantal jaar werd het tijd voor iets nieuws. Nu ben ik alweer vier jaar aan het werk voor LVNL. Ik moest daarvoor wel weer de schoolbanken in, want navigatiesystemen werken heel anders dan radarsystemen. Gelukkig bieden ze hier interessante opleidingen aan!’

'Ik geniet van de vrijheid in dit werk. En je bent altijd buiten!'

Jack Maintenance engineer

Wat is het mooiste aan jouw werk?

‘Als wij metingen verrichten, rijden we met een busje vol apparatuur over de landingsbaan om te checken of het signaal dat wordt uitgezonden nog correct is. Het is natuurlijk best bijzonder om zo te mogen rondrijden op een luchthaven die, afgezien van het stuk dat wij moeten testen, gewoon volop in bedrijf is. We staan dan ook continu in contact met de luchtverkeersleiding en moeten zelf ook goed blijven opletten. Want die grote vliegtuigen wil je écht wel voorrang geven. En als er een baan verderop vliegtuigen landen en opstijgen, blijft dat indrukwekkend.’

Wat voor type moet je zijn om als maintenance engineer bij lvnl te werken?

‘Bij Maintenance, Monitoring and Control werken heel gevarieerde types, maar de meesten houden natuurlijk wel van techniek. Ook zijn we hier allemaal aardig stressbestendig. We laten ons niet gek maken en lossen problemen op in alle hectiek. Het is mooi dat we vaak buiten bezig zijn. Die vrijheid, niet weten waar je je lunch vandaag weer opeet, daar geniet ik ook van.’

Wat is jouw favoriete vliegtuig?

‘Het mooist vind ik toch wel de Airbus A380. Zeker als ik in het veld werk, en zo’n machine landt voor je gevoel vlak naast je, dat is machtig hoor.’

Wat is jouw favoriete bestemming?

‘Ik houd van duiken en tropische temperaturen, dus het Caribisch gebied staat bovenaan. Maar ik vind het altijd leuk om te vliegen. Kan ik lekker meedenken en mijn vriendin vertellen waarom we op baan X landen. Komt toch die ‘inner-nerd’ weer boven.’

Waar ligt jouw kracht?

‘In mijn werk moet je flexibel zijn én een teamplayer. Als team moeten we op elkaar kunnen rekenen, zeker bij onverwachte storingen.’

Hoe ga jij om met tegenwind?

‘Gewoon samen aan de slag. Niet wijzen met een vingertje, maar zoeken naar manieren om nóg beter samen te werken.’