Operations Beek

Operations Beek

De luchtverkeersleiders van het zuiden, die vind je in Beek. Daar wordt op vliegveld Maastricht Aachen Airport luchtverkeersleiding gegeven aan ruim 16.500 vliegtuigen per jaar. Wil jij luchtverkeersleider worden? Dan is het raadzaam om je ook in het werk op de regionale velden te verdiepen. En dat heeft absoluut z’n eigen charme.

Werken bij Operations Beek

Bij Operations in Beek zorgen zo’n veertien luchtverkeersleiders en hun collega’s elke dag weer dat het vliegverkeer op Maastricht Aachen Airport veilig kan opstijgen en landen. Ook worden de startende en landende vliegtuigen van de Duitse Luchtmachtbasis Geilenkirchen begeleid, aangezien deze luchtmachtbasis precies op de landgrens ligt. Houd jij van werken in kleinere teams? Lees dan snel verder. Of schrijf je gewoon meteen in voor het selectietraject!

Maikel, teamleider Operations Beek:

‘We werken hier in kleine teams en iedereen is heel benaderbaar.’

Maikel Teamleider Operations Beek

Wat ga je doen als je bij Operations Beek gaat werken?

Maikel: ‘Nadat je de selectie en basisopleiding tot luchtverkeersleider hebt doorlopen, wordt bepaald waar je wordt geplaatst. Dat kan op Schiphol zijn, maar ook op een van de regionale velden. Word je hier op Beek geplaatst, dan krijg je een ‘on the job-training’ om hier op de toren en achter de radar de luchtverkeersleiding te verzorgen voor Maastricht Aachen Airport en de Duitse luchtmachtbasis Geilenkirchen.’

Wat is het verschil tussen werken als luchtverkeersleider op Schiphol of op Beek?

‘Het grote verschil is dat wij hier veel dichter op de operatie zitten. Omdat Maastricht Aachen Airport een kleiner vliegveld is, zien wij mensen letterlijk met hun koffertje naar het vliegtuig lopen. Op Schiphol moet je súperefficiënt werken; daar worden ruim 1500 vluchten op een dag afgehandeld en telt elke mijl afstand tussen de vliegtuigen. Hier op Beek is dat een stuk minder het geval. Wel is het verkeer lekker divers. Naast passagiersvliegtuigen is er vrachtverkeer, er zijn privéjets en er is een vliegschool. Dus er komt van alles voorbij op een dag.’ 

Dons ervaringen op Beek

Dons ervaringen op Beek

Het verhaal van Don

Wat maakt het werk bij Operations Beek zo leuk? 

‘We werken hier in kleine teams. In totaal zijn we met slechts veertien luchtverkeersleiders, dus je komt elkaar bijna dagelijks tegen. Dat maakt dat er weinig afstand is, iedereen is heel benaderbaar. Vooral jongere mensen presteren vaak beter in zulke kleinere teams. Je kunt hier een beetje vet op de botten kweken, om vervolgens door te stromen naar Schiphol, als je dat zou willen. Al kan die wens niet altijd direct voor iedereen gehonoreerd worden – we kijken natuurlijk ook naar waar iedereen het beste past. En waar de meeste luchtverkeersleiders nodig zijn.

Omdat we qua locatie in de periferie zitten, trekt het werk hier ook mensen aan die niet per se in de Randstad willen werken. Die het juist fijn vinden op een kleiner vliegveld. Je kunt dat soort voorkeuren aangeven in je opleiding – al zijn er dus geen garanties. 
 
Ook leuk hier op Beek: je hebt veel contact met de luchthaven. En soms krijg je heel directe feedback van piloten, die bijvoorbeeld blij zijn dat ze dankzij jouw snelle beslissingen zonder vertraging konden landen. Daarnaast is er natuurlijk ook veel kennisuitwisseling met Schiphol en andere velden.’ 

‘Hou je van de vrijheid om zelf beslissingen te nemen? Dan is luchtverkeersleider worden echt iets voor jou’

Maikel Teamleider Operations Beek

Hoe is het om op onregelmatige tijden te werken?

‘Wat ik zelf heel fijn vind aan werk op onregelmatige tijden, is dat je veel van je kinderen meekrijgt. Als je een middagdienst hebt, kun je gewoon lekker met de kids ontbijten. Heb je een avonddienst, dan haal je ze eerst gewoon uit school. Al moet je door dat soort werktijden natuurlijk ook wel eens een feestje missen. En werk je geregeld in het weekend.'

Hoe kun je je ontwikkelen als luchtverkeersleider?

‘Heb je een paar jaar gewerkt als luchtverkeersleider, dan kun je coach worden voor luchtverkeersleiders in opleiding. Zeker hier op Beek pakt iedereen daarna andere neventaken op, en dat geeft een leuke verbreding van je werk. Je kunt bijvoorbeeld veiligheidsonderzoek doen als safety expert, of meedenken over ontwikkelingen in het air traffic management systeem. Ook kun je expert worden bij de opleiding voor luchtverkeersleiders, en meehelpen bij verbeteringen of nieuwe opleidingen.’

Wie raad je het vak van luchtverkeersleider aan? 

‘Mensen die houden van de vrijheid om – binnen bepaalde kaders – zelf keuzes te maken. Die niet bang zijn om een beslissing te nemen. Ben je iemand die altijd lang moet kauwen op het beste antwoord, dan zit je bij de luchtverkeersleiding minder op je plek. Je moet dus een beetje van snelheid houden.'

Maikel en collega's aan het werk op Beek

'Mijn tip voor de selectie? Wees vooral jezelf'

Maikel Teamleider Operations Beek

'Bovendien is het handig als je stevig in je schoenen staat. In het werk als luchtverkeersleider heb je te maken met flink wat druk van buitenaf. Soms omdat je een vliegtuig in nood moet bijstaan, en maar één kans hebt om het goed te doen. Maar soms ook omdat een piloot het niet altijd eens is met jouw beslissing. En dan is het zaak dat jíj de leiding houdt.’

Heb je nog tips voor de selectie?

‘Zorg dat je uitgerust bent, en wees vooral jezelf. Ga niet zitten gissen naar de gewenste antwoorden of het gewenste gedrag – faken heeft geen zin. Dan loop je alleen maar de kans dat je geselecteerd wordt voor een baan die jou helemaal niet past. Informeer je goed, ga naar voorlichtingsdagen of een Experience Day, wees assertief in het stellen van vragen – assertief moet je als luchtverkeersleider tenslotte ook zijn. En maak er iets leuks van!’

Ervaringen van medewerkers bij LVNL