Maintenance specialist navigatie Rosalie

Maintenance specialist navigatie Rosalie aan het woord

Techniek

‘“Ik had nooit verwacht dat er zoveel valt te leren”’

Van een stage bij team surveillance naar aan het werk in team navigatie. Rosalie was na haar stage bij LVNL zo enthousiast over LVNL dat ze niet meer weg wilde. De systemen, technische uitdaging en het vele werken buiten in het veld trokken haar meteen aan. “Samen met mijn team zorg ik ervoor dat vliegtuigen veilig en nauwkeurig kunnen landen in Nederland. Ik had nooit verwacht dat er zoveel valt te leren. Daar ben ik erg blij mee, want ik vind het leuk om nieuwe dingen te begrijpen.” 

Wat doet een maintenance specialist?    

“Wij onderhouden de luchtvaartnavigatiebakens door heel Nederland. Dit doen we door preventief onderhoud, regulier onderhoud en systeemupdates. We starten de dag vaak met z’n allen om het werk voor te bereiden. Daarna gaan we in teams uiteen om het veld in te gaan en de werkzaamheden uit te voeren. Het kan zijn dat je op het vliegveld van Schiphol onderhoud uitvoert of naar de bakens op Texel gaat. Aan het einde van de dag komen we weer samen op Schiphol en evalueren we de werkzaamheden.” 

Hoe ben je in deze functie terechtgekomen?    

“In 2023 heb ik stagegelopen bij LVNL. Ik liep stage bij de afdeling Maintenance Monitoring en Control voor het domein Surveillance. Zij werken aan ander soort systemen dan het domein navigatie. Ik werd echt super enthousiast over het werk en de techniek waar je mee aan de slag gaat. Sinds 2024 werk ik bij team Navigatie.” 

Wat maakt deze functie uniek?  

“Ik vind mijn functie als maintenance specialist navigatie heel tof omdat de systemen mij goed liggen en je veel buiten bent. Onze systemen staan niet alleen op Schiphol, maar we hebben bakens door heel Nederland. Hierdoor ben je dus veel op pad. Daarnaast zijn we voor de vliegvelden afhankelijk van de toegang op de landingsbanen. Het kan dus zijn dat we in de nacht baanmetingen hebben. Lelystad gaat namelijk na 10 uur ’s avonds dicht; voor ons is dat dan het perfecte moment om onze metingen uit te voeren zonder dat we de operatie verstoren. ’s Nachts aan het werk op een dicht vliegveld is toch wel heel bijzonder.” 

“Wij zorgen ervoor dat vliegtuigen veilig en nauwkeurig kunnen navigeren en landen binnen Nederland.”

Rosalie Maintenance specialist navigatie

Met wat voor systemen werk je?  

“We onderhouden verschillende typen navigatiesystemen. De bekendste is het Instrument Landing System (ILS). Dit systeem zorgt ervoor dat er ook met slecht of nauwelijks zicht een precisielanding gemaakt kan worden. Andere systemen waar we ook mee werken zijn bijvoorbeeld het Distance Measuring Equipment (DME) of VHF Omnidirectional Range Station (VOR).” 

Wat voor impact heeft jouw functie op veilig vliegverkeer?  

“Wij zorgen ervoor dat vliegtuigen veilig en nauwkeurig kunnen navigeren en landen binnen Nederland. En dit ook met slecht zicht omstandigheden. Zo zorgen wij ervoor dat met onze systemen de operatie altijd de capaciteit kan blijven behouden.”

Welke rol speelt duurzaamheid binnen jouw functie?  

“We rijden inmiddels in elektrische auto’s. Ook onze nieuwe meetbus is elektrisch. Onze meetbus heeft een uitschuifbare meetmast aan boord om onze baanmetingen kunnen uit te voeren. Deze metingen zijn belangrijk om het signaal van het Instrument Landing System (ILS) te controleren. Doordat wij dit zoveel mogelijk met de meetbus kunnen doen beperken we het aantal benodigde meetvluchten. Hierin zijn we één van de voorlopers in Europa.”

De eerste keer dat ik zelf mocht rondrijden op de luchthaven, dat was echt een hoogtepunt.”

Rosalie Maintenance specialist navigatie

Werk je veel samen met andere afdelingen?   

“Zeker, we werken veel samen met de systeemspecialisten en hebben veel contact met ISC. De systeemspecialisten vormen de derde lijn en doen theoretisch onderzoek naar de systemen. Zij ondersteunen ons bij het onderhoud. Onze collega’s van ISC zitten op de operationele zaal tussen de luchtverkeersleiders. Zij houden 24/7 alle technische systemen in de gaten. Wanneer wij onderhoud uitvoeren, schakelen wij altijd met ISC om dit af te stemmen, zodat de operatie niet gehinderd wordt. 

Hoe zag jouw eerste jaar als maintenance specialist eruit?   

Daar zit ik nu nog midden in. Het eerste jaar bestaat vooral uit cursussen en meelopen met collega’s. Omdat er geen enkel ander bedrijf in Nederland met deze systemen werkt, zit ik voor de cursussen regelmatig in Duitsland of Amerika.

Wat zijn de hoogtepunten van jouw eerste jaar?   

“Ik had nooit verwacht dat er zo veel te leren valt. Daar ben ik erg blij mee, want ik vind het leuk om nieuwe dingen te begrijpen. De eerste keer dat ik zelf mocht rondrijden op de luchthaven, dat was ook echt een hoogtepunt. Ik kan niet wachten tot ik mijn training heb gehaald en ik ook over de landingsbanen mag rijden.” 

Waar ben je het meest trots op in jouw werk?    

Het leveren van een goed betrouwbaar systeem. De werkzaamheden uitvoeren, eventuele storingen oplossen en het non stop nieuwe informatie leren.

Maintenance specialisten Rosalie en Chiel zorgen dat ieder vliegtuig veilig op de landingsbaan landt

Maintenance specialisten Rosalie en Chiel zorgen dat ieder vliegtuig veilig op de landingsbaan landt

In de serie Tech Control volgen we specialisten in diverse technische functies bij LVNL.

Interessegebieden bij LVNL