Sebastiaan is technical supervisor bij ISC

Technical supervisor Sebastiaan aan het woord

Techniek

‘“In de nacht zorgen wij dat cruciale systemen weer feilloos werken”’

Sebastiaan zit sinds 2024 als technical supervisor midden tussen de luchtverkeersleiders op de radarzaal. Vanaf zijn werkplek overziet hij alle technische systemen die continu moeten draaien om het vliegverkeer veilig te laten verlopen. “Wij monitoren 24/7 de technische systemen. Als zich een melding voordoet, schatten we de impact in en acteren we direct.” Sebastiaan zorgt er samen met zijn collega’s voor dat de technische systemen waarop de luchtverkeersleiders werken 24/7 operationeel blijven. 

Wat houdt de functie technical supervisor in?  

“Als technical supervisor zijn we verantwoordelijk voor het waarborgen van de operationele systemen die luchtverkeersleiders dagelijks gebruiken. Dit zijn onder andere communicatie-, navigatie- en radarsystemen én het centrale luchtverkeersleidingsysteem. We monitoren deze apparatuur 24/7 en wanneer zich een melding voordoet, beoordelen we de impact en acteren we op deze melding. Dit doen we niet alleen voor Schiphol, maar ook voor alle regiovelden en delen van de militaire velden. Daarnaast is een groot deel van ons werk het coördineren van onderhoudswerkzaamheden aan al deze systemen.” 

Hoe ziet jouw werkplek eruit?  

“We werken op de radarzaal bij de verkeersleiding. We zitten letterlijk midden in de zaal waar we makkelijk contact hebben met de operatie. Op onze werkplek staan ongeveer 45 fysieke schermen waar we zo’n honderd operationele systemen op kunnen monitoren.” 

En hoe verloopt jouw gemiddelde werkdag?  

“Wij werken in drie verschillende shifts, een ochtend, middag of avonddienst. Sommige werkdagen kunnen rustig zijn (voornamelijk als het onderhoud rustig is), maar 5 minuten later kun je ineens in een onverwachtse verstoring zitten. Hierdoor is het werk heel divers. We hebben natuurlijk wel standaard werkzaamheden die altijd terugkomen. Zo zijn de ochtenddiensten vaak het drukst, omdat dan het technisch onderhoud door specialisten wordt aangemeld. De middag/avonddiensten zijn vaak de diensten waarin het onderhoud wordt opgeleverd en afgerond. Daarnaast draaien we ook nachtdiensten, dit is vaak het moment dat het grote onderhoud plaatsvindt.”

“We zitten letterlijk midden in de zaal waar we makkelijk contact hebben met de operatie.”

Sebastiaan Technical supervisor bij ISC

Waarom is het onderhoud vaak in de nacht?  

“Tijdens de nacht staan grote updates van systemen juist gepland omdat het verkeersaanbod dan lager is. Veel technische systemen hebben een directe impact op de operatie en het is dus cruciaal dat deze altijd operationeel zijn. In de nacht is er ruimte voor systeemupdates, releases en groot onderhoud. Waar je ook rekening mee moet houden is dat Schiphol vaak rond 05:00 uur weer opstart en dat onze cruciale systemen dan wel weer feilloos moeten werken. Het tijdsvenster is dus kort en een goede planning cruciaal, je moet daarom ook goed kunnen presteren onder tijdsdruk. Het voordeel is dat je na je nachtdienst altijd bij LVNL op kantoor kan slapen in een eigen slaapkamer.” 

Hoe word je technical supervisor?

“Zelf ben ik in 2023 afgestudeerd aan de opleiding luchtvaarttechniek aan de Hogeschool van Amsterdam. Vanuit mijn studie wist ik dat LVNL leuke stages aanbood en toen ben ik gaan kijken op de website, ik kwam bij toeval de vacature voor technical supervisor tegen. Een technische hbo-opleiding met interesse voor luchtvaart is wel een pré in deze rol. Je leert namelijk zoveel systemen kennen, dan is het handig als je begrippen snel kan plaatsen en verbanden kan leggen. Daarnaast moet je goed overzicht kunnen houden, kunnen werken onder hoge druk, nieuwsgierig zijn en communicatief sterk. 

“De Air Force One zien landen vanuit de toren was wel een heel speciaal moment.”

Sebastiaan Technical supervisor bij ISC

Kun je jouw eerste jaar omschrijven?  

“Het eerste jaar staat voornamelijk in het teken van een interne opleiding. Vanaf dag 1 word je gekoppeld aan een coach (vanuit de afdeling). De eerste paar weken verdiep je je in de wereld van Luchtverkeerleiding en LVNL. Je wordt gecertificeerd als ATSEP (Air Traffic Safety Electronics Personnel) zodat je ook echt de systemen kan en mag bedienen. Daarnaast hebben ook werkbezoeken gedaan bij alle velden in de regio om zo een beeld te krijgen hoe de werkplek van verkeersleiders eruitziet en wat met wat voor systemen ze werken. Je volgt veel zelfstudie en cursussen om de basis van de systemen te leren kennen. Dit doe je vaak in groepsverband. Na een half jaar ga je zelf je eerste diensten lopen met jouw coach die meekijkt. Uiteindelijk sluit je af met een examen, haal je die? Dan ben je, zoals wij zeggen, ‘los’ en ga je zelfstandig de diensten lopen.” 

Wat is jouw bijgebleven uit het eerste jaar?  

“Een mooi moment was toch wel de NAVO Top in 2025. Als LVNL-collega kon je je aanmelden om een speciale dienst te draaien op Toren West. Ongeacht je functie. Ik werd toen ingeloot voor waarneemdienst op de Toren West naast de Polderbaan. Om alle regeringsleiders en de Airforce One te zien landen vanuit de toren was wel een heel speciaal moment.”  

Wat heeft de toekomst nog voor jou in het vooruitzicht? 

Daar zit ik nu nog midden in. Het eerste jaar bestaat vooral uit cursussen en meelopen met collega’s. Omdat er geen enkel ander bedrijf in Nederland met deze systemen werkt, zit ik voor de cursussen regelmatig in Duitsland of Amerika.

Technical supervisors Sebastiaan en Boy zorgen dat luchtverkeersleiders ongehinderd kunnen werken

Technical supervisors Sebastiaan en Boy zorgen dat luchtverkeersleiders ongehinderd kunnen werken

In de serie Tech Control volgen we specialisten in diverse technische functies bij LVNL.

Interessegebieden bij LVNL